PSI styrker vitenskapsstaben

Psykologisk institutt har utlyst seks vitenskapelige stillinger og intervjurundene er i full gang.

- Det er stor aktivitet på PSI for tiden, med semesteravslutning, intervjurunder og prøveforelesninger parallelt, sier kontorsjef på PSI, Birgitte Bøgh-Olsen.

– Vi har i løpet av vinteren utlyst seks faste vitenskapelige stillinger og målsettingen er å få alle disse tilsettingssakene behandlet på  instituttstyremøtet 14. juni, slik at innstillingene kan fremmes for fakultetets tilsettingsutvalg 23. juni.

Økt handlingsrom

Bakgrunnen for ansettelsesprosessene er at instituttet har god økonomi. Dessuten står PSI overfor et generasjonsskifte i den vitenskapelige staben.

Om et par år går flere forskere av med pensjon og romslig økonomi gir mulighet til å tilsette vitenskapelige ansatte tidlig, slik at kontinuitet og kompetanseoverføring sikres. I en periode vil instituttet ha flere ansatte enn normalt, men i løpet av noen få år er planen at antall ansatte vil være tilbake på et normalt nivå.

Handlingsrommet gir anledning til å investere i bedre infrastruktur og laboratorieutstyr, flere postdoktorer og flere vitenskapelige assistenter.

Flere stipendiater og postdoktorer

- Vi ønsker å benytte oss av handlingsrommet til forsiktig å bygge opp den vitenskapelige staben og styrke bestemte fagmiljøer, sier instituttleder Siri Gullestad.

Stillinger som utlyses er:

• Én førsteamanuensis i personlighetspsykologi
  • To førsteamanuensiser i klinisk psykologi
  • Én professor i klinisk psykologi
  • Én førsteamanuensis i sosialpsykologi
  • Én førsteamanuensis i metode

I tillegg skal det i tiden fremover lyses ut ekstra postdoktorstillinger innenfor de fleste fagområder. På den måten ønsker PSI å sikre rekrutteringen til fremtidige stillinger.

- Med dette håper vi at både undervisningen og forskningsmiljøene styrkes på PSI og at det på sikt gir psykologifaget markante og innovative krefter. Vi har fått mange gode søkere både fra inn- og utland. Noe som viser at vi er attraktive og det gleder oss, avslutter Gullestad.

Av Svein Harald Milde
Publisert 8. juni 2011 16:23 - Sist endret 15. aug. 2012 15:45