Ny PSI'er: Mona Bekkhus

Mona Bekkhus disputerte ved PSI 27. januar i år. Den 1. juli begynte hun som førsteamanuensis i Utviklingspsykologi.

Foto: Lasse Moer/SV

Hva har du gjort?

I doktorgradsarbeidet mitt var jeg opptatt av hvordan ulike riskofaktorer under og etter svangerskapet hadde betydning for barns utvikling.

Jeg har også vært opptatt av metode og hvordan vi studerer slike sammenhenger. Metode var en sentral del av min doktoravhandling.

I arbeidet med tvillingstudier har jeg fokusert på vennskap mellom barn og mellom søsken, og hvordan tvillingers ”sosiale verden” kan få betydning for atferdsvansker og samspill med jevngamle venner.

Utenom forskningen har jeg undervist mye og vært opptatt av resiliens; årsaker til at små barn utsatt for risiko får problemer og hvorfor det likevel går bra med mange. Det er også noe jeg ønsker å forske på i fremtiden.

Hva skal du gjøre?

Jeg har mange planer, men først skal jeg jobbe videre med forskningen fra doktorgradsarbeidet mitt og benytte data fra ”Den Norske Mor og Barn” undersøkelsen, som nå har data tilgjengelig på fem og syv-åringer.

Det er ganske unikt i verdenssammenheng å kunne følge barns utvikling fra de ligger i mors mage frem til skolestart. Det skal bli spennende å se om vi får andre resultater nå enn da vi kun hadde informasjon om barna som 3-åringer.

Jeg fortsetter også samarbeidet med kolleger i London, Australia og Kanada, der vi ser på vennskapskvalitet og kvalitet på søskenforhold mellom tvillinger.

Hvem er Mona Bekkhus?

Tja … jeg er en rimelig ambisiøs forsker som er opptatt av barns utviklingsmuligheter, og jeg er veldig glad i frisk luft og fjelltopper!

Publisert 6. sep. 2012 15:00 - Sist endret 6. sep. 2012 22:58