Ny PSI'er: Bente Træen

Bente Træen kommer fra Universitetet i Tromsø, der hun har vært professor i helsepsykologi siden 2001. Hun fortsetter i en II'er stilling der og begynte 1. september ved PSI.

Foto: Lasse Moer/ UiO

Hva har du gjort?

Jeg begynte min forskerkarriere på Institutt for samfunnsodontologi i løpet av studietiden (1983). Siden jeg ble uteksaminert fra UiO i 1985 har jeg med unntak av 9 måneder i klinisk tannlegepraksis og et år i Helsedirektoratet drevet med forskning. Jeg har forsket på akademikerkvinners livsløp og yrkeskarriere, tannhelse, alkoholkonsum, jenter og hest, men fremfor alt på ulike aspekter ved menneskers seksualitet.

Hva skal du gjøre?

Jeg skal fortsette med forskning på seksualitet og å forbedre psykologers grunnutdanning i sexologi. Dernest skal jeg vie mer tid å studere menneske-hest interaksjoner i terapuetiske behandlingsopplegg. Og så vil jeg gjerne jobbe aktivt for å heve statusen til og belønningssystemet for allmennrettet forskningskommunikasjon.

Hvem er Bente Træen?

Profesjonelt er jeg på mange måter en ukonvensjonell og kreativ forsker, også fordi jeg har hatt en ukonvensjonell yrkeskarriere fra tannlege til professor i helsepsykologi. Privat er jeg en trofast venn, og en ansvars- og omsorgsfull mor for to barn. Og en hest.

Publisert 1. nov. 2012 09:15