Ny ved PSI: Lotte Thomsen

Lotte Thomsen kommer fra Universitetet i København, etter å ha jobbet noen år i USA. 1. august begynte hun som førsteamanuensis i sosialpsykologi.

Foto: Lasse Moer/ UiO

Hva har du gjort?

Jeg er uddannet cand.psych fra Københavns Universitet, MA i social psykologi med minor i Culture, Brain & Development fra UCLA og PhD i psykologi fra Harvard. Så jeg var en del år i USA, før min familie og jeg først vendte tilbage til Københavns Universitet og så tog til Oslo.

Min forskning de sidste 6-7 år har drejet sig om måden, som basale relationelle motiver strukturerer folks holdninger og handlinger i forhold til intergroup relations – fx deres politiske holdninger, faktiske donationer til andre grupper, eller vilje til at deltage i etnisk forfølgelse.

Samtidig har jeg været meget optaget af hvordan basale former for social relationer kan repræsenteres spatielt –  fællesskab som overlap, hierarki som en pyramide, og lighed som fladhed. Jeg har vist, at dette er tilfældet blandt skandinavere og amerikanere, grønlandske jægere og Shuar Amazon samlere, samt i Kina, Indien, og de arabiske lande. Samtidig forudsiger folks præferencer for sådanne relationer (ikonisk afbildet)  deres politiske holdninger, tilknytningsmønstre, life satisfaction, og psykologisk helse.

Endelig har jeg de sidste 2-3 år forsøgt at argumentere for, at mennesket må være udstyret med medfødte core cognitive systems der genkender basale slags sociale relationer, hvis det skal være muligt for det lille barn at opdage den relationelle struktur i den kultur, det er født ind i. Vi har desuden vist, at præverbale spædbørn fra 9 mdr. forstår sociale dominans relationer.

Hva skal du gjøre?

Følge op på de første undersøgelser om spædbørns relationelle forståelse og udbrede dette til at se på, hvordan relationelle forståelser og motiver former børnehavebørns oplevelse og ageren i børnehaven.

Samtidig har jeg fået en bevilling til en 4-årig repræsentativ sample undersøgelse i Danmark om, hvordan relationelle forståelser og motiver i forskellige befolkningsgrupper hænger sammen med real life outcomes. Her skal vores egne data fra cirka 2500 deltagere parres med registerdata på sundhed, indkomst, uddannelse, familiestatus og kriminalitet.

Jeg håber meget at kunne samarbejde med forskere både i Oslo, København og USA om dette projekt.

Ligenu indsamler jeg data på hvordan relationelle framing primes påvirker vilje til at deltage i etnisk forfølgelse af indvandrere.

Hvem er Lotte Thomsen?

En som er lykkelig for at genfinde sin indre spejder på søndagsture omkring Oslo efter mange års storbyliv i LA og Boston!

Publisert 1. nov. 2012 09:20 - Sist endret 13. jan. 2020 08:50