Mulig å søke psykisk helse- og rusmidler

Forskningsrådet utlyser midler for arrangementstøtte og utenlandsstipend innenfor programmene Psykisk helse og Rusmidler.

Psykisk helse

Det er tre prioriterte temaområder for perioden 2011-2015, og det er omlag 175 millioner som skal fordeles til nye forskningsprosjekter.

De tre områdene er:

1. Forskning på psykiske helse relatert til barn og unge

2. Forskning på psykisk helse og innvandring

3. Forskning på behandling av psykisk lidelser, inkludert dobbelproblematikk rus og psykiske lidelser

Søknadsfristen er fortløpende året igjennom med første frist 15.02.12.

Rusmiddelforskning

Programsatsingen har to hoveddeler:

1. Det skal bygges opp et universitetstilknyttet forskningssenter for rusmiddelforskning. Forskningssenteret skal ha hovedvekt på klinikknær rusmiddelforskning og skal opparbeide seg en nasjonal rolle og fungere som nettverksbygger for rusmiddelforskningen i Norge.

2. Det skal gis støtte til forskerinitierte prosjekter innenfor programmets prioriterte områder: rusmiddelrelaterte skader og konsekvenser for tredjepart, arbeidsliv og rus, tidlig intervensjon, vanedannende legemidler og cannabis.

Utlysningen dekker hele den tematiske bredden av Rusmiddelprogrammets programplan, og en satsing på forskning om spillavhengighet. Prosjektene vurderes ut fra vitenskapelig kvalitet og relevans for programmet og satsingen.

Det forventes at det i søknadene omtales hvordan de foreslåtte prosjektene kan bidra til å oppfylle programmets mål og hvilke av programplanens temaområder prosjektet er relevant for. Prosjekter som ikke er innenfor utlysningens tematikk kan bli avvist.

Personlig utenlandsstipend kan bare søkes for personer med stilling finansiert av programmet Rusmiddelforskning. Dette gjelder doktorgrads-, postdoktor- og forskerstillinger. For øvrig gjelder spesielle føringer for utlysningen oppført under hver søknadstype, samt generelle retningslinjer for søknadstypene.

Søknadsfristen er fortløpende året igjennom med første frist 15.02.12

Publisert 2. feb. 2012 08:45 - Sist endret 13. jan. 2020 08:52