Forskningsleder i Horisont 2020

Forskningsleder Anne Inger Helmen Borge har fått plass i den rådgivende gruppen for helse i EUs storsatsing Horisont 2020. Hun er én av tre fra UiO. To av disse er fra SV.

– Det er gjevt å bli plukket ut blant 15 000 søkere i denne satsningen. Det sitter 20 til 30 eksperter i ett slikt råd, og jeg er med. Det er moro, sier Borge.

Utvikler forskningsprogrammet

– Jeg søkte vervet fordi jeg ville lære mer om forskning i EU og dermed kunne bidra til at forskere ved UiO blir mer aktive til å utvikle internasjonale søknader.

Første møte i Brussel er i slutten av november. I invitasjonsbrevet til Borge står det at hun skal «… gi råd av høy kvalitet for å hjelpe til med å informere, måle, og oppdatere ideer og refleksjoner for å utvikle forskningsprogrammene.»

– Det er mye å sette seg inn i, men det ser jeg frem til.

Borge er invitert til å sitte i Advisory Board SC1 – Health, Demographic Change and Wellbeing.

Anne Inger Helmen Borge er plukket ut til å representere UiO i verdens største forskningsprosjekt Horisont 2020. Foto: Svein Milde

Største forskningsprogram

Horisont 2020 er EUs nye forskningssatsing og største rammeprogram for forskning og innovasjon.

De første utlysningene ventes 11. desember i år. Det offisielle startskuddet for H2020 går i januar 2014 og budsjettet økes betraktelig i forhold til det 7. rammeprogrammet som nå fases ut.

Budsjettet er på drøye 70 milliarder euro i perioden 2014-20, hvilket gjør det til verdens største forskningsprogram.

Norge deltar som fullt medlem.

Tre hovedområder

Horisont 2020 fokuserer innsatsen på tre felter:

1. Fremragende vitenskap (Excellent Science)

2. Konkurransedyktig næringsliv (Competitive Industries)

3. Forskning for å løse samfunnsutfordringene (Tackling Societal Challenges)

ERC- og Marie Curie-stipendene ligger ganske uforandret i Fremragende vitenskap, og SSH-programmet er plassert, med en del endringer, i det tredje satsingsområdet, som igjen er delt opp i syv samfunnsutfordringer (SC):

1. Helse, demografi og velvære

2. Matsikkerhet, marin og maritim forskning, bærekraftig landbruk og bioøkonomi

3. Sikker, ren og effektiv energi

4. Smarte, grønne og integrerte transportløsninger

5. Klima, ressurseffektivitet og råmaterialer

6. Inkluderende, innovative og reflekterende samfunn

7. Samfunnssikkerhet

To av tre fra SV

SV-fakultetet er godt representert i de rådgivende gruppene. Forskningsleder Anne Inger Helmen Borge sitter i den første gruppen (SC1), mens forskningsdekan Geir Asheim har blitt invitert til å delta i den sjette gruppen.

To av UiOs tre medlemmer i de rådgivende gruppene for H2020 er fra SV.

Instituttleder Tanja Storsul ved Institutt for medier og kommunikasjon (HF-fakultetet) skal sitte i en IKT-gruppe, Connect Advisory Forum (CAF).

Av Svein Harald Milde
Publisert 19. nov. 2013 11:27 - Sist endret 18. nov. 2015 15:31