Snurr forskningsfilm!

Da Hanne H. Brorson ble bedt om å finne et portrettbilde til Psykologisk institutts nettsider, leverte hun en film i stedet.

Last ned mediefil

Søk opp navnet hennes på PSIs nettsted, og du vil finne et videobilde som ligger klar til visning. Trykk på play-knappen og plutselig er du på vei oppover trappene i Harald Schjelderups hus, inn gjennom gangen i tredje etasje og rett inn på kontoret til Hanne H. Brorson, som snur seg i kontorstolen og snakker til deg, om «drop-out».

På to kjappe minutter har hun beskrevet den første publikasjonen i doktorgradsavhandlingen sin om avhengighet.

Innovasjon

Brorson er trolig den første ved UiO som presenterer seg selv og forskningen slik.

– Fordi jeg ønsker å nå bredt ut, sier hun.

Hun tror at visuell formidling når unge målgrupper, både studenter og rusavhengige.

- Visuell formidling er vanligere nå enn for bare noen få år siden, og det fortsetter å vokse.

På verdensbasis ble det i fjor ifølge YouTubes egne tall vist fire milliarder videoer hver dag, og det ble lastet opp 60 timer med video i minuttet, en økning fra 48 timer video per minutt i mai 2011.

– Dessuten husker man informasjon som formidles med både lyd og bilde langt bedre enn informasjon som bare mottas gjennom én kanal, sier Brorson.

Folkelig formidler

Brorson er allerede en populær foreleser. I fjor toppet Klinisk rusbehandling emneevalueringene. Studentene var storfornøyde med rusundervisningen på instituttet og ga Brorson og Arnevik toppkarakter i blant annet formidling.

I videoen styrer hun unna akademiske ord og uttrykk.

– Man blir fort blind for fagterminologi når man daglig omgås andre fagfolk. Filmopptaket ble en nyttig øvelse i å ta perspektivet til personer som ikke er en del av fagkretsen.

– For det er jo ikke bare rusforskere som har bruk for resultatene av forskningen.

Av Svein Harald Milde
Publisert 12. feb. 2013 10:22