Oppretter etikkutvalg

Lurer du på om prosjektet ditt bør gjennomgå en forskningsetisk vurdering? Nå har instituttstyret oppnevnt et forskningsetisk utvalg, som kan veilede i forskningsetiske spørsmål.

Godkjenningsstempel

− Ikke alle studier må sendes til REK eller NSD, mens internasjonale tidsskrifter som oftest krever en etisk vurdering av studien, sier forskningsleder Anne Inger Helmen Borge.

– Dermed risikerer manuskriptene å bli avviste av tidsskriftet, fordi de ikke har blitt vurdert av en forskningsetisk komité.

− Når vi nå kan tilby en universitetsgodkjenning med stempelet «Approved by the University of Oslo», ønsker vi å hjelpe forskere til å få publisert sine studier så raskt som mulig, sier hun.

Rådgivningsorgan

Det forskningsetiske utvalget skal bestå av forskningsleder og to vitenskapelige ansatte med varamedlem.

− Vi ønsker at medlemmene i utvalget har erfaring fra forskningsetisk arbeid i for eksempel REK, sier Borge, som vil lede utvalget, mens en forskningskonsulent fungerer som sekretær.

Flere fra PSI har sittet i komiteene til REK og har erfaring med å lese svært mange søknader.

– Med et lokalt utvalg kan vi sile ut søknader som ikke hører inn under REK eller NSD og som derfor like godt kunne blitt behandlet på instituttet, sier hun.

De har også opprettet en egen epostkonto for hastestpørsmål; etikk@psykologi.uio.no.

Av Svein Harald Milde
Publisert 12. feb. 2014 09:10 - Sist endret 15. jan. 2016 14:17