Personalkonferansen: Utdanning for fremtiden

Programmet er klart til årets personalkonferanse, som arrangeres på Støtvig hotell utenfor Moss 2. og 3. juni.

Støtvik Hotel. Foto: Therese Fische

Hovedtema for konferansen er hvordan PSI skal møte samfunnets satsning på forebygging av psykiske helseplager i kommunene. Har våre kandidater kompetansen som kreves eller må utdanningen justeres?

I tillegg skal vi fokusere på videre utvikling av organisasjonen PSI.

Dag 1: Morgendagens undervisning

Instituttet bestemmer hvilke emner det skal undervises i og hva vi skal forske på, ikke regjering eller forening. Samtidig må instituttet tilpasse seg morgendagens behov for psykologiske tjenester. Vi forvalter et viktig samfunnsoppdrag og skal yte profesjonell hjelp til mennesker med psykiske helseplager. Dette innebærer bl.a. å forhindre at helseplager oppstår.

Vi inviterer til en åpen og bred diskusjon om viktige spørsmål for morgendagens psykologiutdanning:

• Hvordan skal vi dimensjonere våre utdanningstilbud i tråd med samfunnets behov?

• Hvordan skal vi sikre kvaliteten på terapiopplæringen når forebygging skal prioriteres?

• Hvilken rolle kan psykologimasterne spille i samfunnets satsning på forebygging?

Program mandag 2. juni
  Forebygging og samfunnsengasjement
10:30 Avreise i buss fra PSI til Støtvig hotell, Moss
12:00

Lunsj

13:00

Hva utdanner vi våre kandidater til? Ved Kjetil Sundet, Espen Røysamb, Bente Træen

13:30 Forebygging som satsningsområde: Samfunnets krav til morgendagens kandidater. v/Tor Levin Hofgaard (NPF), Åste Herheim (Helsedirektoratet), Ingela Lundin Kvalem (PSI)
15:00 Kaffepause
15:15 Diskusjon
16:15 Pause
16:30 Mitt faglige virke ved Ivar Reinvang og Eva Skoe
17:30 Pause
19:00 Velkomstdrink med foredrag av Beate Seibt
19:30  Festmiddag

Dag 2: Ny organisasjonsstruktur

Vi har blitt så store at det er behov for å formalisere flere lederroller enn instituttlederens. Som andre hovedtema vil konferansen ta opp organisasjonsstrukturen til instituttet.

Her er flere utfordringer vi ønsker svar på:

• Hvilken rolle skal faggruppelederne innta og hvor mange faggrupper skal instituttet bestå av?

• Hva kan gjøres for å styrke koordineringen av undervisningen på tvers av programmene?

• Hvordan skal god personalledelse utøves i en organisasjon som omfatter over 150 ansatte?

Konsulentfirmaet AFF er engasjert for å kartlegge situasjonen, foreslå alternative modeller, og bistå i arbeidet når PSI bestemmer seg for hvilke løsninger som passer for oss. Firmaet vil igangsette en prosess i forkant av konferansen hvor deler av staben intervjues. På personalkonferansen gis hele staben anledning til å uttrykke sin mening og gi ledelsen råd om hva som skal bestemmes.

Program tirsdag 3. juni
  Ny organisasjonsstruktur ved PSI
09:00

Hvordan lede PSI inn i fremtiden? Ved Olav Haugene (AFF) og intern prosjektgruppe ved Birgitte Bøgh-Olsen (PSI)

13:00 Lunsj
13:45 Avreise med buss

Alle ansatte ønskes hjertelig velkommen!

Meld deg på her

Publisert 21. mai 2014 11:27 - Sist endret 8. des. 2015 10:18