Populære fagkvelder

Studenter og stipendiater ved Psykologisk institutt har sparket i gang en serie med kreative og sosiale fagkvelder, som øker i popularitet.

Om lag 120 studenter og vitenskapelige ansatte møttes under Oslo PsychScience II.

Publikum strømmet til Oslo PsychScience II i vinter. Selv en hel dag med undervisning, samt to timers gjesteforelesning om mindfulness, forhindret ikke studenter og vitenskapelige fra å innta mer kunnskapsstoff om kvelden. Stemningen var god og fagpraten summet til langt ut på natta.

Temamixen bestod av forebygging mot alkoholproblemer, moderatorvariabler, sosiale endorfiner, hukommelsesreiser, opplevelser av tid, svangerskapsdepresjon og familieterapi.

Samlingspunkt

– Det er kjempegøy at så mange kom første gangen vi arrangerte Oslo PsychScience i høst, og at enda flere dukket opp nå i vinter, sier initiativtaker, studentstipendiat og profesjonsstudent Guro Engvig Løseth.

Om lag 90 publikummere dukket opp første gangen og arrangørene telte rundt 120 andre gangen.

Primous motorer. Athanasia Mowinckel (t.v.) og Guro Løseth (t.h.). Foto: Svein H. Milde

– Det viser at det er et behov for en uformell, faglig og sosial møteplass, der vitenskapelige ansatte kan formidle forskning og entusiasme på en inspirerende måte til kolleger og studenter, og kanskje oppmuntre til nye hoved- og masteroppgaver, fortsetter Løseth.

Hun har bakgrunn som forskningsjournalist i NRK P2 og mente det var viktig å gi unge forskere ved instituttet muligheten til å trene på god forskningsformidling

Løseth henvendte seg til PsyDoc-styret, som raskt ble engasjert i arbeidet.

Nå håper de at PsychScience-kvelder blir en tradisjon i starten av hvert semester. Den første kvelden gikk av stabelen tidlig i høstsemesteret 2014, det andre i vinter og neste planlegges i starten av kommende semester.

– Vi har allerede fått påmeldinger fra kolleger som ønsker å snakke til høsten, og håper enda flere melder interesse, forteller PsyDoc-leder Athanasia Mowinckel.

Small «Talks»

Oslo PsychScience er såkalte «Powered by PechaKucha-eventer». Det vil si at temaet formidles i et bestemt presentasjonsformat, der innleggene består av 20 bilder uten tekst, som skiftes ut hvert 20 sekund. En ideell PechaKucha-«talk» fortelles på 6 minutter og 40 sekunder. Det er en stor utfordring for taleren, men til gjengjeld får publikum en engasjerende presentasjon av et forskningsprosjekt.

Under Oslo PsychScience I og II ble det holdt henholdsvis 6 og 7 «talks» om ulike temaer innen alle fagretninger på instituttet.

– Det er veldig interessant og vi får et innblikk i hva forskerne driver med på instituttet. Samtidig er det fint å ha en scene som knytter vitenskapelige ansatte og studenter sammen, på tvers av fagmiljø og studieprogram, sier Mowinckel.

– PsychScience er også sosiale arrangementer med masse tid til å ta seg et glass og delta i gode diskusjoner etter at presentasjonene er ferdige. Kveldene er rett og slett en fin anledning til å møte studenter og forskere, høre hva andre driver med, diskutere prosjekter og idéer, understreker Løseth.

Utfordrende og lærerikt

Stipendiat Erling Rognli holdt en «talk» under Oslo PsychScience II. Han snakket om moderatorvariabler i psykoterapiforskning, hvorfor de er viktige, hvorfor han synes det er et spennende tema og hvorfor man kanskje ikke bør ta doktorgrad på dem.

– Jeg synes det var et flott arrangement, godt organisert og bra besøkt, oppsummerer han.

– Jeg lærte mye av å utforme en presentasjon i 20x20-formatet, foruten gleden av å stå foran et lydhørt publikum og snakke om ting jeg synes er spennende.

Stemningsbilder fra Oslo PsychScience II

Av Svein Harald Milde