Spisser profilen på masterprogrammet

Masterprogrammet omstruktureres for bedre å matche samfunnets kompetansebehov. Studieretningene på masterprogrammet slås sammen og nye fordypningsområder etableres.

Masterstudentene vil møte fremtidens kompetansekrav bedre, når studieretningene reduseres fra fem til tre og fordypningsemnene får en tydeligere forebyggingsprofil. Foto: UiO

For å spisse profilen og imøtekomme samfunnets behov for kompetanse på forebyggende psykisk helsearbeid, har programrådet vedtatt å endre strukturen på masterprogrammet i psykologi.

– Det er flere grunner til at vi gjør det. For det første er det ikke nødvendig at alle universitetene i Norge tilbyr de samme studieretningene og fordypningsemnene, sier programrådsleder Bente Træen.

Forebygging

– Vi har også hatt et ønske om å spisse profilene på mastergradene tematisk, og dessuten er det en politisk målsetting at det skal drives mer forebyggende helsearbeid innenfor psykologifeltet.

– Derfor er det viktig å synliggjøre at flere studieretninger på mastergradsprogrammet i psykologi driver med spesifikk og systematisk opplæring i forebyggende psykisk og somatisk helsearbeid. Nye navn på fordypningene formidler denne kompetansen, legger hun til.

De nye fordypningsemnene skal i større grad enn tidligere speile lærernes forskningskompetanse, slik at undervisningen blir mer forskningsbasert.

Samtidig åpner endringen for at flere emner samdriftes, og forskerne vil få mer tid til egen forskning.

Tydeligere kompetanse

En annen fordel med programendringen, ifølge Træen, er at studentene får større grad av fleksibilitet til å komponere sitt eget studieløp gjennom valg av frie emner i tillegg til fordypningsspesifikke emner.

– Fordypningene er tematisk spisset, slik at det blir lettere for kandidatene å synliggjøre for arbeidsgiverne hvilken type kompetanse de faktisk har, sier Træen.

Ny mastermodell

De tidligere studieretningene i Helse- og sosialpsykologi, Kultur- og samfunnspsykologi og Utviklingspsykologi slås sammen til én felles studieretning. Den nye studieretningen kalles «Helse-, utvikling og samfunn».

Studieretningen får følgende fire fordypningsområder:

1. Fordypning i forebyggende arbeid og seksuell helse

2. Fordypning i kultur- og samfunnspsykologi

3. Fordypning i utvikling og forebygging av barn og unges psykiske vansker

4. Fordypning i sosialpsykologi

Studieretningene i Arbeids- og organisasjonspsykologi og Cognitive Neuroscience blir ikke berørt av endringene.

Av Svein Harald Milde
Publisert 25. feb. 2015 11:42 - Sist endret 8. des. 2015 10:31