Extra-midler til traumebehandling

Ane-Marthe Solheim Skar har fått midler fra ExtraStiftelsen til sitt 3-årige postdoktorprosjekt.

Prosjektet er finansiert av Extrastiftelsen gjennom Rådet for Psykisk helse.

Traumebehandling av barn

Traumefokusert kognitiv atferdsterapi (TF-CBT) er en anbefalt behandlingsmetode for barn og unge med posttraumatiske stress-symptomer.

Ane-Marthe Solheim Skar

Vi skal undersøke implementeringskriterier som bidrar til anvendelse av evidensbaserte behandlingsmetoder for barn og unge over tid.

Studien er en prospektiv studie som inkluderer alle Barne- og ungdomspsykiatriske sentre (BUP) i Norge. Halvparten av klinikkene er implementeringsklinikker og er allerede i gang med implementering av TF-CBT, mens de resterende klinikkene vil bli rekruttert som kontrollklinikker.

Implementeringen bygger på Fixsens (2010) syv implementeringskomponenter:

• rekruttering av terapeuter

• opplæring

• løpende oppfølging

• personalevaluering

• resultatevaluering

• fremme støtte i organisasjonen

• intervensjon på systemnivå

Prosjektets målsetting er:

1. Forstå mer om hvordan barne- og ungdomspsykiatriske poliklinikker (BUP) kan tilrettelegge for at traumatiserte barn fanges opp og får tilpasset hjelp

2. Undersøke hvilke faktorer på terapeut- og organisasjonsnivå som bidrar til implementering av evidensbasert behandling over tid

3. Undersøke hvorvidt implementering av evidensbasert traumebehandling vil føre til endringer i diagnostisering av barn/unge i BUP

Samarbeid med NKVTS

Postdoktorprosjektet bygger på det pågående Helsedirektorat-prosjektet «Behandling av traumatiserte barn og unge, TF-CBT Implementering», der professor Tine Jensen ved PSI er prosjektleder.

Prosjektet skal gjennomføres i samarbeid med Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) og internasjonale kolleger i perioden januar 2016 til desember 2018.

Unnvikende personlighet

Et annet prosjekt som har fått midler fra ExtraStiftelsen og som involverer forskere ved PSI heter «Unnvikelse, en kvalitativ undersøkelse».

Marit Råbu

Doktorgradsstipendiat Kristine Dahl Sørensen ved Sørlandet sykehus Arendal og veileder Marit Råbu ved PSI har laget et prosjekt som skal finne ut mer om hvordan det oppleves å ha en unnvikende personlighetsforstyrrelse.

De skal blant annet ha med en medforsker med brukererfaring. De har også søkt gjennom Rådet for psykisk helse.

Av Ane-Marthe Solheim Skar og Svein Harald Milde
Publisert 26. jan. 2016 15:17 - Sist endret 27. jan. 2016 09:30