PSIs kommunikasjonsplan

PSIs første kommunikasjonsplan har blitt vedtatt av instituttstyret før jul.

Kommunikasjonsplanen omhandler hva publikum, studenter og ansatte kan forvente av instituttets informasjons- og kommunikasjonsaktiviteter fremover. Planen er utarbeidet for perioden 2016 til 2018 og er strukturert slik at den kan oppdateres for hver nye periode.

Den tar for seg intern- og eksternkommunikasjon og handler i hovedtrekk om kommunikasjonsmål, målgrupper og kanalvalg, samt konkrete kommunikasjonstiltak for å oppnå strategiske målsettinger.

Formidling

Et av instituttets viktigste oppdrag er å formidle kunnskap og ny innsikt til samfunnet i god forskningsetisk tradisjon. Dette gjøres blant annet ved å formidle forskningen og ved aktivt å delta i samfunnsdebatten. PSI ønsker å ha tett kontakt med samfunnet, fordi instituttet vil være en sentral partner når samfunnsspørsmål skal drøftes og løses.

Gjennom kommunikasjonsplanen synliggjøres hvilke ressurser instituttet har, og hva forskerne kan bidra med for å skape god samfunnsutvikling.

Omdømme

Kommunikasjonsplanen skal fungere koordinerende for kommunikasjonsarbeidet ved instituttet, for å sikre at formidlingen trekker i samme retning og for å understøtte satsingsområder.

Målet er å gjøre kommunikasjonen tydeligere og mer effektiv, slik at instituttets forskning og studietilbud blir bedre kjent i samfunnet.

Arbeidsmiljø

Kommunikasjonsplanen skal også fremme kommunikasjon mellom studenter, forskere og administrativt ansatte, slik at alle som enten jobber eller studerer føler tilhørighet til instituttet og opplever en åpenhetskultur som styrker studie- og arbeidsmiljøet der.

Internkommunikasjon bidrar til økt dialog mellom målgrupper og en sterkere arbeidskultur.

Plassering

Her fins kommunikasjonsplanen

Av Svein Harald Milde
Publisert 5. jan. 2016 16:58