Hederspris til von Tetzchner

Professor Stephen von Tetzchner har fått The ISAAC Fellowship Award for sitt internasjonale arbeid for barn, unge og voksne med talevansker.

Professor Stephen von Tetzchner med presidenten i ISAAC, professor Gregor Renner Foto: Kristine Stadskleiv

Professor Stephen von Tetzchner med presidenten i ISAAC, professor Gregor Renner Foto: Kristine Stadskleiv.

De som kjenner det arbeidet Stephen har lagt ned fra midten av 80-tallet for å styrke kompetansen på alternative og supplerende kommunikasjon (ASK) både nasjonalt og internasjonalt, til beste for barn, ungdom og voksne som ikke kan ha tale som primær kommunikasjonsform, vet at utmerkelsen er høyst fortjent.

Internasjonal betydning

Det la også presidenten i ISAAC, professor Gregor Renner, vekt på i sin begrunnelse. Han trakk blant annet frem at Stephen har bidratt til – og fortsetter å bidra til – utviklingen av ASK-feltet i en rekke Østeuropeiske land, i Russland, samt i Kina.

Andre eksempler på hans internasjonale innsats på ASK-feltet er hans lærebok om ASK, samt forskningsprosjektet: “BAC: Becoming an aided communicator: Aided language skills in children aged 5-15 years – a multi-site and cross-cultural investigation”, som han leder. I dette prosjektet deltar 180 barn fra over hele verden: Norge, Sverige, Danmark, Finland, Tyskland, Nederland, Spania, Portugal, England, Irland, Taiwan, Australia, USA, Canada og Brasil. Prosjektet har allerede resultert i en rekke publikasjoner og presentasjoner på ulike nasjonale og internasjonale konferanser, og flere kommer til å følge i årene fremover.

Hans lærebok om ASK har blitt oversatt til en rekke språk, og har i flere land (som Kina, Spania, Polen, Portugal og Russland) vært den første læreboken om ASK.

Stephen har både nasjonalt og internasjonalt vært en pådriver i arbeidet med å synliggjøre betydningen av å legge et språkutviklingsperspektiv til grunn når man skal gi hjelp og støtte til barn som trenger ASK.

I ASK-feltet er det ofte mye fokus på kommunikasjonshjelpemidlene barna har behov for, noe som kan føre til løsninger som ikke tar tilstrekkelig hensyn til hvordan barn utvikler språk. Stephen har gjennom både publikasjoner, presentasjoner og individuell oppfølging av ASK-brukere vært en viktig motvekt til dette.

Første nordmann

The International Society for Augmentative and Alternative Communication (ISAAC) er en organisasjon som fremmer kunnskap om og bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Dette er kommunikasjonsformer som brukes av personer som ikke kan ha tale som primær kommunikasjonsform, og inkluderer blant annet bruk av manuelle tegn og grafiske symboler i nærkommunikasjon.

For barn som benytter ASK må det legges et utviklingspsykologisk perspektiv til grunn når man utformer tiltak. Målet er at barna skal ha så god språklig og kommunikativ utvikling som mulig, selv om den primære kommunikasjonsmåten ikke er tale.

The ISAAC Fellowship Award gis til medlemmer av ISAAC for langvarig og viktig internasjonal innsats. Den har blitt delt ut siden 2002, og så langt har 29 personer blitt tildelt æresbevisningen. På årets internasjonale konferanse i Toronto gikk utmerkelsen blant annet til professor Stephen von Tetzchner fra Psykologisk Institutt ved Universitetet i Oslo. Det er første gang prisen deles ut til en fagperson fra Norge.

Av doktorgradskandidat Kristine Stadskleiv
Publisert 31. aug. 2016 12:35 - Sist endret 14. nov. 2017 14:28