Hvordan kan utdanninger i psykoterapi forbedres? Dette spørsmålet ble stilt av en gruppe forskere i Society for Psychotherapy Research (SPR) for mange år siden.
I 2011 dannet de SPR Interest Section on Therapist Training and Development (SPRISTAD) og tok initiativet til en omfattende studie som skal samle inn data fra 40 utdanningsinstitusjoner i 20 land, deriblant flere skandinaviske. Datainnsamlingen er nettbasert og prosjektet vil pågå over flere år.
Nettopp begynt
Prosjektet springer ut av en studie om terapeututvikling i regi av SPRs Collaborative Research Network studie om terapeututvikling. I denne studien, som er koordinert av David Orlinsky og Helge Rønnestad, er det nå samlet inn data fra over 11.000 terapeuter.
– I den nye SPRISTAD-studien har vi nettopp påbegynt datainnsamlingen. Materialet kommer til å bli svært omfattende og vil ta tid å analysere, sier professor emeritus Helge Rønnestad, som leder studien hvor kjente psykoterapiforskere som Louis Castonguay, Clara Hill, David Orlinsky, Bernhard Strauss og Ulrike Willutzki deltar i forskningskomiteen.
Kronen på verket
Rønnestad er svært glad for å ha blitt spurt om å lede dette verdensomspennende forskningsprosjektet på tampen av sin lange og produktive karriere.
– Planleggingen av prosjektet har pågått i 7 år. Vi har kjørt piloter i Finland, Italia og India. Nå setter vi i gang på alvor, og jeg er privilegert over å ha fått muligheten til å lede dette prosjektet med betydning for fremtidens psykoterapeuter, avslutter han.
Instrumentene som anvendes i SPRISTAD-prosjektet inngår også I NORTRAS-studien. En nordisk studie om klinisk utdanning og veiledning, som koordineres av Hanne Strømme og Hanne Oddli ved PSI.