Strategien er klar

PSIs strategi ble nylig vedtatt av instituttstyret. Strategien gir overordnede føringer fram til 2019.

Foto: Svein Harald Milde/ PSI

Den formidler målsetninger innenfor forskning, undervisning og formidling, samt tiltakene som iverksettes for å nå disse målene.

Hovedprioriteringer

– Strategien tar utgangspunkt i tre hovedutfordringer PSI står overfor, sier instituttleder Pål Kraft.

– Vi skal være en sentral bidragsyter i forskningsfronten. Vi skal utvikle, forvalte og formidle kunnskap som er til nytte i samfunnet, og vi skal tilby studier av førsteklasses kvalitet samt utdanne kandidater med høy og anvendelig kompetanse.

Pål  Kraft. Foto: Lasse Moer/ UiO

– Strategien peker på betydningen av samfunnsoppdraget vårt, å utdanne kandidater som samfunnet har bruk for, samt levere samfunnsnyttig forskning i fronten av fagfeltene.

– Derfor er det fokus på tverrfaglighet, ekstern finansiering og internasjonalisering i dokumentet. Dette er tendenser vi satser på i strategien, sier Kraft.

Grundig prosess

Arbeidet med å utmeisle strategien har vart siden februar. Et høringsutkast ble sendt ut til avdelingene på vårparten. En workshop ble holdt under personalkonferansen i Son. Deretter ble det sendt ut et nytt utkast til alle ansatte ved PSI.

– Interessen for den nye strategien har vært stor. Vi har fått mange gode innspill underveis. Alle har blitt involvert i prosessen og har hatt muligheten til å påvirke arbeidet. Det har også blitt gjort mange justeringer på bakgrunn av innspillene.

– Strategien er godt forankret og vi ser frem til å iverksette den, avslutter Kraft.

Last ned strategien

Av Svein Harald Milde