English version of this page

Annonsering, rekruttering og forskningskommunikasjon i sosiale medier

  1. Ved annonsering/rekruttering i sosiale medier må det komme tydelig frem hvor prosjektet/ arrangementet eller forskeren hører til. Forskningsprosjekter og arrangementer skal være i samsvar med UiOs profil i designmanualen og bo på UiOs nettsted. Lag derfor en egen UiO-nettside som presenterer prosjektet først.

  2. Kontakt info@psykologi.uio.no for bistand til å gjennomføre kampanjen

  3. Nettskjema for kontakt, samtykke eller datainnsamling, skal lenkes til prosjekt- eller arrangementsiden og ikke deles direkte i SoMe-innlegget. Det er altså kun lenke til prosjekt-/ arrangementsiden ved UiO som deles i sosiale medier. 

  4. SoMe-innlegget må informere om at personidentifiserende informasjon ikke skrives i kommentarfelt. Jevnlig overvåking av kommentarfelt er påkrevd.

  5. Detaljert beskrivelse av rekrutteringsprosessen (inkludert annonsering) skal være del av prosjektbeskrivelse/datahåndteringsplan, og slik være tilgjengelig i ForskPro.

  6. En post i sosiale medier skal illustreres for å gjøre den mer synlig.

Se også: Forskningsetisk veileder for internettforskning

Publisert 22. sep. 2021 08:54 - Sist endret 5. sep. 2023 15:16