Seminarleders rolle, regler og rutiner

Her følger en oversikt over regler og rutiner

Innholdsfortegnelse

Seminarleders rolle

Som seminarleder er du PSI sitt ansikt utad, og du må følge Instituttets rutiner og regler. Du skal tilstrebe å være både organisator, tilrettelegger og en trygg fagperson. Det er selvfølgelig ikke enkelt å være alle tre ting for alle studenter, da er det viktig å sette grenser for den service du tilbyr. Husk også at det er lov å komme tilbake på neste seminartime med svar på faglige spørsmål. 

Organisator

Du skal

  • være en tydelig leder
  • ta ansvaret for det rent praktiske: Fordeling av oppgaver, opponentroller, styre diskusjonen i timen, styre tidsbruk
  • avklare rolleforventninger
  • begrunne de ulike aktivitetene: Hva er formålet med seminaret? Hva skal studentene lære? Hvorfor er det relevant og nyttig?
  • likebehandle studenter

Tilrettelegger

Du skal

  • sørge for et godt læringsmiljø
  • sørge for at studentene blir kjent og legge til rette for konstruktiv dialog.
  • sørge for at tilbakemeldingene og diskusjon blir best mulig. Studenter har ofte lite erfaring med å gi gode tilbakemeldinger; de er kanskje i tvil om de har den nødvendige kompetansen og det kan være sosialt ubehagelig å kritisere andres arbeid.

Fagperson

Du skal

  • gi faglige innledninger – hvilke faglige temaer skal diskuteres på dette seminaret?
  • legge til rette for økt faglig innsikt hos studentene
  • påpeke faglige sammenhenger i pensum som studentene kanskje ikke har tenkt på.
  • forberede spørsmål – som kanskje går utover det tema for oppgaven. Diskuter gjerne med andre seminarledere. Bruk gjerne dagsaktuelle eksempler (egne erfaringer, mediene, litteratur)
  • gi faglig oppsummering av seminarets innhold og diskusjon mot slutten.
  • sørge for læringsfremmende tilbakemeldinger, både fra seminarleder og studenter. Tilbakemeldingene skal være det pedagogene kaller en formativ vurdering (vurdering for læring) snarere enn en summativ vurdering (vurdering av læring). Mens summative vurderingen er vurdering av et sluttprodukt (f.eks. en karakter), vil den formative vurderingen ta utgangpunkt i at teksten er en del av en læringsprosess. Hensikten med tilbakemeldingen er at studenten skal få en vurdering på det som er blitt gjort og råd om hvordan det kan gjøres bedre.

Seminarleders praktiske oppgaver

  • Dra på seminarlederkurs (kun for nye seminarledere)
  • Delta på oppstartsmøte og evalueringsmøte med emneansvarlige
  • Seminarundervisning
    • Du skal være godt kjent med reglene i ditt emne. Oversikt over dette finner du på emnesiden til emnet. 
    • I samarbeid med de andre seminarlederne i emnet bli enige om et noenlunde felles opplegg, med like krav til studentene.
    • Godkjenne seminaroppgaver, og eventuelt kommentarer og presentasjoner
    • Skriveseminarer: Gi skriftlig tilbakemelding på oppgaver
    • Du må fylle ut lister over hvem som har fått godkjent obligatorisk (om det finnes på ditt emne) aktivitet. Dette leveres til administrasjonen så fort seminaret er ferdig, og i god tid før eksamen i emnet.

Regler og rutiner

Bytte av seminargrupper

Dette gjøres av administrasjonen, og skal i hovedsak være ferdig før seminarene begynner.

For PSY1000, PSY1101 og PSY1010, er oppmøte på første seminar obligatorisk. Hvis studenten ikke møter opp, uten å ha gitt beskjed mister han/hun seminarplassen sin. Studenter kan derfor søke om bytte av seminargruppe frem til 2. seminartime (da står de som ikke fikk seminar i første omgang et nytt tilbud). Hvis de kommer med spørsmål om dette, så henvis til SV-info (info@sv.uio.no).

For PSYC1200, PSYC1204 og PSYC1100, mister ikke studentene plassen sin på seminaret og må ta kontakt med info@psykologi.uio.no om de ønsker å bytte seminargruppe.

Obligatoriske aktiviteter

De obligatoriske aktivitetene i ditt emne står oppført på emnesiden under "undervisning". Ta kontakt hvis det er spørsmål om hvorvidt enkelte studenter ikke oppnår de obligatoriske kravene. Hvis en student står i fare for å stryke på en kvalifiseringsoppgave, skal emneansvarlig vurdere den.

Fravær

Regler for fravær står på emnesiden. Det er viktig at du formidler reglene for fravær klart og tydelig til studentene. Ved fravær utover det som er tillat, skal studentene melde fra til Instituttet innen tre virkedager.

Tilrettelegging

Mange studenter trenger tilrettelegging. Hvis de har tatt kontakt med oss i forkant vil dere ha fått beskjed. Det hender dog at studentene kommer med behov for ekstra utstyr/tid/støtte og liknende direkte til dere. Da er det veldig fint om dere informerer om at vi har en tilretteleggingstjeneste og at de kan ta kontakt med SV-info for å få hjelp.

Fusk

Det hender at studenter fusker. I seminaret vil det stort sett dreie seg om plagiering, som kan skje med viten og vilje eller fordi de ikke er godt kjent med siteringspraksis. Oppgaver som er lastet opp i fronter kan vi enkelt sjekke for plagiering. Bruk derfor fronter som innleveringsverktøy, ikke mail.

Kontaktpunkter

  • For bachelorstudenter: SV-info.
    • Har studenter spørsmål om administrative anliggende (fravær, tilrettelegging, osv) henvis de til SV-info. Vi skal ha en felles policy ut mot studentene, og likebehandling er viktig. Derfor har de ett kontaktpunkt.
    • NB. Hvis studenter må få klarert noe med administrasjonen, er det viktig at dere ikke sier "det er greit for meg hvis det er greit for administrasjonen". Dette får administrasjonen til å virke som "the bad guys" hvis vi avslår. Husk at dere representerer instituttet.   
  • For profesjonsstudenter: Ekspedisjonen på PSI (utenom tilrettelegging, da gjelder SV-info)
  • For seminarledere: