Rollespill og simuleringer i klinisk ferdighetstrening

Rollespill, der studenter øver seg på hverandre på kommunikasjonsferdigheter og terapeutiske teknikker, er utbredt på profesjonsstudiet i psykologi.

Vi er nå igang med å prøve ut bruk av skuespillere som markører i diagonisk og terapeutisk ferdighetstrening,

Rollespill er en hyppig benyttet undervisningsmetode for å trene studentene både i  kommunikasjonsferdiheter generelt, trening på bestemte terapeutiske teknikker (bla. hypnose), og på diagnostikk. Særlig egnet er det kanskje til trening på situasjoner som ville medføre en risiko dersom det ble benyttet på særlig sårbare pasientgrupper (f.eks. vurdering av suicidalfare) eller i risikosituasjoner  (f.eks. voldsrisikovurderinger).

Tips for å tilrettelegge for god læring ved rollespill finner du her.

Studenter som følger hverandre i kull gjennom lange profesjonsforløp kan vel eterhvert bli litt lei av å spille for hverandre. Profesjonelle skuespillere - og skuespillerstudenter - har av flere undervisningsinstitusjoner blitt brukt som markører i ferdighetstrening.

Ved PSI er vi i disse dager i gang med utprøving av å bruke skuespillere i trening på diagnostikk. Vi ser fram til å samle erfaringer som vi vil bruke for å vurdere om dette skal inn på profesjonsstudiet på fast basis.

Erfaringer fra bruk av skuespillere i ferdighetstrening for medisinstudenter ved UiO kan du blant annet finne her.

Publisert 7. juni 2017 14:10 - Sist endret 13. juni 2017 08:01