Film og video i klinisk undervisning

Teknologi er til hjelp i klinisk undervisning. Video og lydopptak av terapier med mulighet for detaljert tilbakemelding fra veileder er vanlig. Her er tips om andre måter man kan bruke film og video i klinisk undervisning

Guro Øiestad har bred erfaring med bruk av film og video i klinisk undervisning.

Fordeler med bruk av video i klinisk veiledning

  • Mulig med direkte observasjon og intervensjon fra veileder mens terapien pågår

  • Videoopptak av erfarne terapeuter gir tilgang til gode rollemodeller

  • Mulighet for å studere terapier i detalj

Nyttig lesning - fagstoff

Det er skrevet noen fagartikler om bruk av video i veiledning av psykoterapi. Her er et par å anbefale:

Tips til bruk av eksisterende film og videoopptak

La studenter se og diskutere/skåre opptak av terapier av erfarne terapeuter. Her er noen eksempler:

La studenter se og diskutere spillefilmer som omhandler psykoterapi. Her er et par fagartikler som forklarer hvordan man kan bruke filmer og serier:

La studenter se og diskutere kommersiell film laget med et pedagogisk element for å fremme forståelse for psykologiske tema, for eksempel den animerte Disney-filmen 'Innsiden Ut'

Publisert 16. mai 2017 14:03 - Sist endret 4. juni 2017 22:53