Hvordan sikre aktiv og dyp læring?

Ved å engasjere studentene til aktivt å bearbeide informasjonen du formidler, holder du studentene mer på konsentrasjonen og du oppnår mer “dyp læring”.

Merete Glenne Øie diskuterer filmsnutter med studentene og forsøker å integrere psykologisk teori med kasusbeskrivelser i sin undervisning.

Studentene holder som regel konsentrasjonen i 10 minutter av gangen. Derfor anbefales det å ha minst 1-2 aktiviserende aktiviteter per forelesningstime.

Hvordan aktivisere studentene?

  • La studentene få handout før forelesningen slik at de kan forberede seg.

  • Se på enkeltindivider fremfor å "scanne" hele forsamlingen.

  • Ha periodiske oppsummeringer. 

  • Be studentene (to og to) diskutere et spørsmål du stiller dem.  

  • Be studentene forklare til hverandre det de synes er viktigst fra din forelesning.

  • Ha en quiz. Et utall studier har vist at testing av tidligere gjennomgått stoff fører til vesentlig bedre læringsutbytte enn det man oppnår ved kun ved å repetere stoffet en gang til. 

  • Quiz på mobilen.

  • Stopp forelesningen 10 minutter før og be studentene skrive ned det de har lært.

Hva er dyp læring?

Med «dyp læring» mener vi læring som fører til en god forståelse av stoffet, og skiller seg fra overflatisk pugging av fakta. Det krever aktiv tenking, konsentrasjon og anstrengelse å forstå sammenheng mellom kunnskap, kunne kombinere ny informasjon med det man vet fra før.

Nyttig lenke

186 interaktive teknikker

Deeper Learning: What Is It and Why Is It So Effective?

Publisert 16. mai 2017 12:48 - Sist endret 13. jan. 2020 10:19