"Flipping the classroom" betyr å flytte gjennomgangen av basiskunnskap ut av klasserommet slik at studentene skal få tid til å anvende og reflektere rundt basiskunnskapen før de kommer til forelesningen for å lære mer.
Når man senere møtes til undervisning vil underviser legge til rette for å trene refleksjon og kritisk tenking sammen med sine studenter. Studentene får på denne måten en mer aktiv rolle i selve undervisningstiden.
Undervisningsopplegg med «flipped classroom» bør være tenkt som en helhet; det studentene gjør utenfor klasserommet skal være utgangspunktet for det videre arbeidet i klasserommet.
Noen eksempler
-
Materialet blir formidlet i forkant enten gjennom forhåndsinnspilte forelesninger eller leseoppgaver
-
Undervisningstiden blir benyttet til problemløsing, studentbaserte presentasjoner, eller debatt/diskusjon
Nyttige lenker
Course design: planning a flipped class
Flipped classroom i undervisning
TED talk av lederen for Kahn universitet om flipped classroom
Her er en egen norsk Facebook-gruppe om flipped classroom
Norskprodusert forskningsartikkel med RCT om effekt av flipped classroom i høyere utdanning