Flipped classroom

På norsk blir ofte undervisningsformen omtalt som studentsentrert undervisning eller omvendt undervisning.

Gi studentene en mer aktiv rolle i selve undervisningen. Foto: Svein Harald Milde/ UiO

"Flipping the classroom" betyr å flytte gjennomgangen av basiskunnskap ut av klasserommet slik at studentene skal få tid til å anvende og reflektere rundt basiskunnskapen før de kommer til forelesningen for å lære mer.

Når man senere møtes til undervisning vil underviser legge til rette for å trene refleksjon og kritisk tenking sammen med sine studenter. Studentene får på denne måten en mer aktiv rolle i selve undervisningstiden.

Undervisningsopplegg med «flipped classroom» bør være tenkt som en helhet; det studentene gjør utenfor klasserommet skal være utgangspunktet for det videre arbeidet i klasserommet. 

Noen eksempler

  • Materialet blir formidlet i forkant enten gjennom forhåndsinnspilte forelesninger eller leseoppgaver

  • Undervisningstiden blir benyttet til problemløsing, studentbaserte presentasjoner, eller debatt/diskusjon

Nyttige lenker

Course design: planning a flipped class

Flipped classroom i undervisning

TED talk av lederen for Kahn universitet om flipped classroom

Her er en egen norsk Facebook-gruppe om flipped classroom

Norskprodusert forskningsartikkel med RCT om effekt av flipped classroom i høyere utdanning

Publisert 16. mai 2017 12:48 - Sist endret 14. juni 2017 13:32