On the edge - frampek om undervisning i psykologi

Det skjer mye på undervisningsfronten. Her vil du finne noen metoder som er interessante for psykologi, men som nok ligger litt lenger fram i tid før de kan tas i ordinær bruk

Cybersupervision: ‘enveisskjerm’ via internett

Enveisskjerm/speil er mye brukt i psykoterapiveiledning på PSI.  Mer teknologiske løsninger fins imidlertid også, noen steder kalt cybersupervision. Her er web-kamera montert i terapirommet, og terapien sendes direkte til veileder som sitter og følger terapien via skjerm, i et nærliggende rom eller i en annen by for den saks skyld. Ved å bruke telefon med direkte linje til terapirommet kan veileder å intervenere direkte i terapien om ønskelig. Det er også mulig å for veileder å kommunisere til studenten via mobiltelefon og ørepropp og gi konkrete råd og innspill underveis i behandlingen.

Informasjon om ulike aspekter ved bruk av cybersupervisjon:

Internet-Based One-Way-Mirror Supervision for Advanced Psychotherapy Training

Informasjon om det tekniske ved å sette opp utstyr til cybersupervisjon

 

Simuleringsbasert trening: øv på vanskelige vurderinger med datasimulerte pasienter

Simulering er en teknikk (ikke nødvendigvis teknologibasert) for å erstatte og forsterke reelle situasjoner med lignende styrte planlagte situasjoner som framhever viktige trekk ved virkeligheten på en måte som man kan øve og trene med. De egner seg særlig til trening i bestemte tekniske  ferdigheter eller prosedyrer, problemløsning-og beslutningssituasjoner, mellommenneskelige ferdigheter, kommunikasjonsferdigheter eller team-baserte ferdigheter.  Rollespill brukes mye til dette i klinisk trening på PSI.  

I framtiden vil det trolig også finnes anvendbare dataprogrammer for interaktiv trening av terapeutiske ferdigheter som klinisk vurdering, etikk, klinisk beslutningstaking og diagnostikk og annen utredning.  Feltet kalles gjerne ‘virtual reality patient’, der pasienten er en dataskapt figur som man kan øve ulike ferdigheter med uten at det får konsekvenser i den virkelige verden. Mye av dette utviklingsarbeidet skjer opp mot rehabilitering av amerikanske soldater. 

Foreløpig fins det programmer som der man kan trene på suicidalvurderinger og voldsrisikovurderinger,  samt diagnotsikk av bla. atferdsforstyrrelser og PTSD. Det er også utviklet teknologi for trening på å håndtere transkulturell psykiatrisk behandling.

I framtiden kan lærere trolig konstruere egne pasientprofiler til trening. Virtual People Factory er eksempel på en programvare som allerede finnes.

NTNU arbeider med 'virtuelle pasienter'  i klinisk veiledning av studenter.

Cato Bjørkli driver utvikling av bruk av avatarer i trening på rehabiliteringsoppgaver for psykologistudenter

Flere slike programmer er under utvikling flere steder. Her er lenker til steder der du kan holde deg oppdatert om utviklingen på feltet.

 

Massive Open Online Course (MOOC): gratis internettkurs med de beste på feltet

MOOCs er gratis internettbaserte kurs som er åpne for alle. Deltakerne evaluerer i stor grad hverandre, noe som gjør at man kan ha svært mange deltakere på ett og samme kurs. En rekke av de store universitetene tilbyr slike kurs, og innenfor psykologi er det kanskje særlig Coursera og edX, begge drevet av prestisjeuniversiteter i USA og andre steder, som har kurs som er aktuelle for våre studenter. MOOCs laget av norske universiteter finnes under MOOC.no, men her er det foreløpig lite fra vårt fagfelt. Erfaringen så langt er vel at det er i en tidlig utviklingsfase, slik at både det å lage kurs og å delta på dem er teknisk utfordrende og ikke så fleksibelt som de gjerne framstilles.

Her et eksempel på et åpent, gratis online kurs i laget av University of Queensland, Australia, levert av Coursera : Introduction to clinical psychology

 

Virtuelle læringsmiljø (VLE)

Virtuelle læringsmiljøer er digitale plattformer hvor man kan organisere elektronisk læringsmateriell, aministrere quizer og eksamener, kommunisere digitalt med studentene (epost) og tilrettelegge for kommunikasjon mellom studentene (diskusjonsrom). Fronter og Canvas er eksempler på digitsale læringsmiljøer som allerede er i bruk på UiO. I framtiden ligger det sannsynligvis enda størrre muligheter for fleksible løsninger i slike systemer.

 

Nysgjerrig på hva som skje i utdanning i de nærmeste 50  år? Hør Salman Khan, grunnleggeren av non-profit-organisasjonen Khan academy, sier om dette her

Publisert 16. mai 2017 12:48 - Sist endret 13. jan. 2020 10:18