Problembasert læring (PBL)

Dette er en pedagogisk tilnærming der det defineres et eller flere problem som studentene skal besvare, og så skal de selv arbeide med å finne gode kilder og framgangsmåter for å løse problemet. Problemene kan gjerne praksisnære, knyttet til et kasus, men kan også være mer overordnede.

Dette er en svært studentaktiv læringsform der studentene har stor grad av påvirkning og ansvar for egen læring. 

7-trinnsmodellen ved PBL

I PBL er det primært studentene som skal drive læringen framover, både mhp innhold og framgangsmåter. Lærerrollen betegnes som veileder eller fascilitator i prosessen.

Problembasert læring beskrives ofte i 7 trinn (hentet fra MedFak, UiO):

  • danne seg en oppfatning av situasjonen/klargjøring av begreper

  • identifisere problemer

  • foreslå mulige årsaker ("hypoteser")

  • drøfte sammenhenger mellom problem(er) og årsak(er)

  • formulere behov for læring

  • innhente kunnskap

  • anvendelse av kunnskapene

Erfaringer med PBL i høyere utdanning

PBL gjennomføres ved en rekke studier innenfor Universitets-og høyskolesektoren. Erfaringene der dette har vært forsøkt som helhetlig læringsmodell for hele programmer, som bla. ved medisinstudiet  i Oslo og ved NTNU, er at det er en krevende form rent organisatorisk for at det skal fungere.

PBL i undervisning i psykologi

Mindre omfattende varianter kan imidlertid være interessante for undervisning i oss på PSI. 'Problembasert undervisning' regnes som en mer lærerstyrt form, der det er lærer som definerer problemstillingen og er retningsgivende veileder på hvordan man kan gå fram for å søke svar på oppsummering av resultatene.

I reviewartikkelen 'Ask Not Only ‘What Can Problem-Based Learning Do For Psychology?’ But ‘What Can Psychology Do For Problem-Based Learning?’ A Review of The Relevance of Problem-Based Learning For Psychology Teaching and Research' finner forskerne at PBL i psykologiundervisning for det meste brukes på enkeltemner med bare en til to lærere som fascilitatorer, og gjerne intergrert i forelesninger og andre strukturerte aktiviterer. De viser imidlertid også til eksempel fra Sverige,  der PBL er benyttet på et helt profesjonsprogram i psykologi.

Som fordeler ved PBL i disse mer moderate utgavene nevnes i artikkelen:

  • økt kritisk tenkning

  • økt studentengasjement

Av motforestillinger mot PBL i undervisning i psykologi nevner artikkelforfatterne:

  • ikke dokumentert forbedring i karakterer sammenlignet med ordinær undervisning (underveis var karakterene til og med lavere med PBL enn ordinære former)

  • vurderingsmetodene (eksamen) bør være i tråd med undervisningeformen

  • det er utfordrende for lærerne å slippe kontrollen på studentenes læring

Artikkelforfatternes konklusjon er at PBL er lovende for undervisning på både undergraduate og graduate nivå  i psykologi, men at det er behov for mer erfaringsdeling og systematisert kunnskap.

Publisert 16. mai 2017 12:48 - Sist endret 29. mai 2017 15:39