Seminargrupper og teknologi

En av de store fordelene med seminarer og andre smågrupper i undervisningssammenheng er muligheten for direkte dialog og studentaktivitet.

Kan man bruke likevel bruke teknologiske virkemidler for å effekivisere seminarundervisningen?

Nedenfor er noen tips til mulige måter å bruke teknologi slik at studentene stiller bedre forberedt til møtene, oppmuntrer til mer aktiv deltakelse på møtene og til etter møtene å befeste det som har blitt lært.

Oppgaver som for-og etterarbeid

  • Send ut (via epost eller legg ut på Canvas) lenker eller filer som studentene skal ha arbeidet seg gjennom før timene, gjerne med noen spørsmål til stoffet som de skal besvare til møtet
  • Gi studentene oppgaver som skal løses - gjerne i mindre grupper - i forkant av møtene, så som å finne fram stoff om tema, følge med på aktuelle debatter
  • Oppmuntre studentene til å lage podcaster, presentasjoner og videoer, enten som deler av forarbeid, underveis i gruppen eller som etterarbeid

Nettbaserte diskusjonsgrupper

  • Opprett diskusjonsgrupper (på Canvas, på Facebook, eller via din egen blogg). Gjør du det i kraft av å være lærer, er  dette noen tips som kan være nyttige:
    • Ta ansvar for struktuen på diskusjonsgruppen - tema, medlemskap, dialogkultur
    • Vær tydelig, aktivt og hyppig tilstede på diskusjonsforumet
    • Ikke overstyr diskusjonen, men vær klar på rammene der det skjer brudd for forutsetningene

Her finner du flere tips til bruk av diskusjonsfora i undervisningen på UiO: http://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/sta/enheter/tf/nettpedagogisk-portal/diskusjonsforum/

 

Publisert 16. mai 2017 12:48 - Sist endret 4. mars 2020 13:15