Team-basert læring

Dette er en høyintensiv, sterkt strukturert og studentaktiv læringsform som nå gjennomføres på flere universitets-og høyskolefag i landet.

Teambasert læring (TBL) er strukturert med studentaktivitet både før og under forelesingsene. TBL kan brukes som pedagogisk tilnærming på enkeltemner, men kan også anvendes på hele program, og er en av de mest sentrale læringsformene på medisinstudiet ved UiO.

  • Før hver forelesning får studentene et pensum og evt. støttemateriell de skal forberede seg på .
  • De første 10 minuttene av forelesningetimen besvarer de en multippel choice kunnskapsprøve ('Readiness Assurance Test - RAT')som viser hvor mye de har forstått av det de har lest. Det gis karakter på denne prøven.
  • Deretter diskuterer studentene svarene på kunnskapsprøven i mindre grupper som er etablert på forhånd og eksisterer hele semesteret.
  • Gruppen besvarer så den samme kunnskapstesten på nytt, og gruppens karakter bidrar også inn i den endelige karakteren til hver enkelt student.
  • Deretter følger en omlag 20 minutters miniforelesning som er tilpasset det kunnskapsnivået som har framkommet gjennom prøvesvarene.
  • Siste del av tiden brukes til gruppe- og plenumsdiskusjoner rundt kasus.

Nyttige lenker

Her kan du lese mer om teambasert læring.

Empirisk artikkel som rapporterer om positiv læringseffekt av TBL på et introduksjonsnivå-kurs i psykologi.

Publisert 1. juni 2017 16:32 - Sist endret 12. juni 2017 14:00