Våkent nærvær (mindfulness) under forelesninger

Det er mange måter å bryte opp forelesninger på og hjelpe tilhørerne å opprettholde konsentrasjonen. Mindfulness-tradisjonen, som vi kjenner fra terapifeltet, kan kanskje også ha interessante innspill på dette.

Mindfulness i forelesningene. Her er administrasjonen ved PSI på besøk hos samarbeidspartneren Oxford Mindfulness Center (OMC). Foto: Svein Harald Milde

Mindfulnes er på full fart inn i klasserommet. Det hevdes å øke konsentrasjon, kreativitet, aktiv og dypere læring. Her er noen tips:

  • 5 minutter med stille kontemplasjon i starten av forelesningen

  • 10 minutter med gruppemeditasjon midtveis i forelesningen, der man instruerer studentene i å fokusere på å følge egen pust

  • Del ut en rosin til hver av tilhørerne og la dem utforske egenskapene ved rosinen i 5 minutter

  • Be studentene bruke 5 minutter på å skrive fritt ned egne tanker om det som ha blitt presentert så langt i forelesningen

Her er lenke til en ideside om Mindfulness i klasserommet, ved Vanderbilt University Center for teaching.

Publisert 16. mai 2017 12:49 - Sist endret 13. juni 2017 16:01