Mappingseminar 16. juni 2015 – Siste prosjektsamling før sommeren

Temaer: Kristines masterprosjekt, status ccmapper, status utkast til policydokument, samt plan for videre (test)mapping gjennom sommeren

 

Til stede fra UBO: Berit Sonja Hougaard, Vibeke Stockinger Lundetræ, Dan Michael Heggø og Grete Seland (referent). Fra NB: Elise Conradi. Fra HiOA (kun på sak 1): Kristine Aalrust Kristoffersen.


Forfall: Unni Knutsen, Are Gulbrandsen, Viola Kuldvere og Mari Lundevall.

 

 

1. Besøk av nyslått master: Kristine Aalrust Kristoffersen

Kristine presenterte sin masteroppgave «Mapping med mening», levert 11. juni ved HiOA. Problemstilling: Hva slags utfordringer kan oppstå ved mapping av forskjellige indekseringsspråk?

 

Det er publisert lite teori på feltet. Kristine har brukt to metoder:

Metode 1) Dokumentanalyse: Rapporter fra fire mappingprosjekter (de to som involverte Realfagstermer, samt CrissCross og Macs). Samme mål for mapping uttrykt i prosjektrapportene: Én felles søkeinngang til samlinger med ulike språk.

Metode 2) Dataanalyse: Scenario for mapping av Humord mot Bibbi.

Problematikker: Pre-/post-koordinering, Emne vs. fag, folke-/fagbibliotek. Har også spurt seg om Bibbis emneord kan være til nytte for NGT? Vurderte at det vil bli for mye arbeid.

 

I analysen etablerte Kristine følgende kategorier av utfordringer ifm. mapping:

● Sammensatte begreper

● Forskjellige hierarkiske plasseringer eller grader av inndeling

● Forskjellige begreper som et resultat av forskjellig bruk og kontekst ved indeksering

● Homonymi

● Støy

● Konsistens i forbindelse med menneskelig vurdering av relasjonene

● Ressursbruk

 

Kristine gikk til slutt gjennom sine synspunkter på temaer der det er behov for videre forskning, gruppert i:

● Kategoriene av utfordringer ifm. mapping

● Mappingrelasjoner

● Linked data og kontekst

● Ressursbruk

● Andre vokabularer

 

I diskusjonen etterpå ble Kristine spurt om resultatene i analysen var som forventet, eller om det var uventede funn. Kristine pekte på at valg av relasjonstype framsto som enda vanskeligere enn forventet. Dessuten fant hun store utfordringer knyttet til hvordan man skal forholde seg til emneordenes kontekst.

 

2. Siden sist-runde sammenholdt med referat fra forrige seminar 12. mai

Vibeke og Berit Sonja: Arbeidsformen med at testmapperne jobber sammen på et fast sted og til samme tid (tirs. før lunsj), egner seg godt. Utfordring: Hvordan få tid til mappingprosjektet i konkurranse med øvrige arbeidsoppgaver. Kolliderende innkallinger til møter og andre forpliktelser. Fra neste semester er det behov for avsatt tid og sted til mapping, prioritert foran kolliderende hensyn.

 

Dan Michael: Avtale med Pansoft om at de leies inn som konsulenter et antall timer. Serveren for ccmapper skal ligge på UiO.

 

Elise: Nummerbyggingsmodulen i norsk WebDewey er ikke klar før lanseringen 15. september. Mappinger må kodes i Marc21 før de kan legges i WebDewey. UB/UiO som helhet går ikke igang med WebDewey før 1. januar 2016. Prosjektet vårt må imidlertid igang fra september, og trenger derfor egen opplæring bla. i nummerbygging (Unni settes på saken). Vi planlegger ikke at det skal legges eksempler på ferdige mappinger av Humord og Realfagstermer før lansering av WebDewey. Elise foreslår da heller Bibbi.

 

Grete: Har jobbet sammen med Elise og Unni med EDUGs recommendations. Interne høringsrunder innen redaksjonsgruppa (Tina, Uma, Harriet), deretter utsendt på høring til alle EDUG-medlemmene 9. juni, med høringsfrist 23. juni. Ferdige recommendations legges på EDUGs hjemmesider innen utgangen av juni. Bearbeiding av Napoli-presentasjonen til frokost-seminaret 12. juni. Policy-dokumentet er ikke ferdig.

 

3. Tilgjengelighet/feriefravær gjennom sommeren

Vibeke: Ferie uke 28-31

Berit Sonja: Ferie uke 29-31 og halve 32

Dan Michael: Ferie uke 29+30

Elise: Ferie i juli, men tilgjengelig på e-post. Uke 33 helt utilgjengelig, og uke 34 på IFLA.

Grete: Ferie Uke 26-27 og 32-33. Juli (uke 28-31) på jobb, organisert som 2-3 hele dager pr uke. Fra 18. august vanlig opplegg med fire avkortede arbeidsdager (tirs-ons-tors-fre) hver uke

 

4. Policydokument for mappingprosjektet

På seminaret 16. juni gikk vi gjennom avsnittet «Elaboration of policy statement» i høringsutkastet til EDUGs recommendations. Resultatet av denne gjennomgangen er inkorporert i Gretes foreløpige utkast til policydokument, og er lagt ut som internt arbeidsnotat her:

 

https://www.ub.uio.no/for-ansatte/om-ubo/prosjekter/tesaurus-mapping/arbeidsnotater/idebloggen/policy-mapping-utkast-20150619.html

 

Videre arbeid med policydokumentet tas opp igjen etter sommeren.

 

5. Videre (test)mapping gjennom sommeren

Følgende punkt gjelder Viola, Mari, Berit Sonja, Vibeke og Grete:

Vi ble enige om følgende opplegg for testmapping gjennom sommeren:

 

Ferdigstilling av egne testmappinger ved bruk av EDUGs recommendations:

For testmappinger vi allerede har gjort og har merket med j(a) for at vi var ferdige: Vi går inn på våre egne poster og gjør nødvendige endringer i tråd med EDUGs recommendations. Endre begge filnavn (både html og tittel) ved å føye til 11edug- i starten. Poster som ev. har n(ei), bør selvsagt gjøres ferdig (med EDUG-brillene på) før man endrer til 11edug-.

 

Kvalitetssikring:

Gå inn på andres 11edug-filer og sjekk resultatet. Hvis du er uenig, beskriv uenigheten i kommentarfeltet og føy til eget navn, og endre filnavn (både html og tittel) til 12uferdig-.

Hvis du er enig i kollegaens mapping(er), skriv ok og eget navn i kommentarfeltet, og endre filnavn (både html og tittel) til 13ferdig-.

 

Håndtering av tvil/faglig uenighet:

En tredje person går inn på poster merket 12uferdig- og kommer fram til et endelig resultat, før filnavn (både html og tittel) endres til 13ferdig-.

 

Når man er i administrer-modus i testmappings-katalogene for Humord og Realfagstermer, kommer testmappingene i følgende rekkefølge:

 

Først mal-fila som vi bruker ved oppretting av nye testmappinger

11edug-

12uferdig-

13ferdig-

Til slutt de postene vi foreløpig ikke har oppgradert til 11edug-, i alfabetisk rekkefølge.

 

Viola og Mari kontrollerer hverandres poster i Realfagstermer. Vibeke, Berit Sonja og Grete gjør tilsvarende for Humord-termer.

 

Når vi har ferdigstilt egne poster og oppgradert dem til 11edug-, går vi videre med flere testmappinger. Bruk de tilfeldige uttrekkene av termer som Dan Michael har laget, be ev. om nye uttrekk. Kvalitetssikringen av 11edug-poster til 13ferdig- (ev. via 12uferdig-), gjøres fortløpende ved at vi sjekker om det ligger 11edug-poster laget av kolleger, på vent for kvalitetssikring.

 

6. Neste møte i prosjektet

Onsdag 26. august kl. 9:00-10:30 på stort møterom i 3. etasje HumSam. Grete sender innkalling på vegne av Unni.

 

Husk også: Lanseringsseminar for norsk WebDewey: fredag 18. september på NB.

 

7. Etter møtet

Sak fra forrige mappingseminar (12. mai) som står til oppfølging: Behov for å opprette ny prosjektside. Ansvar: Are, i samarbeid med Unni.

 

------------

Publisert 25. juni 2015 16:26 - Sist endret 23. mai 2017 16:01