Mappingseminar

Mappingseminar 26. august 2015 – Første prosjektsamling etter sommeren

 

Saksliste

0. Informasjon fra IFLA Cape Town
1. Referat fra forrige møte: /for-ansatte/enhetssider/ub/prosjekter/avsluttet/tesaurus-mapping/moter/2015-06-16-siste-samling-for-sommerferien.html

2. Mappinganbefalingene – oppdatering

3. Dataløsningen - oppdatering

4. Hvordan jobbe med prosjektet i høst? (fokus, ressurser, prøvemappingsfase vs. mappingfase, utvikling og testing av verktøy, møtefrekvens m.m.)

5. Prosjektplan, 1. utkast her: /for-ansatte/enhetssider/ub/prosjekter/avsluttet/tesaurus-mapping/arbeidsnotater/idebloggen/policy-mapping-utkast-20150619.html

 

Til stede fra UBO: Unni Knutsen (møteleder), Berit Sonja Hougaard, Vibeke Stockinger Lundetræ, Mari Lundevall, Viola Kuldvere, Dan Michael Heggø og Grete Seland (referent). Fra NB: Elise Conradi.

 

Forfall: Are Gulbrandsen

 

0. Informasjon fra IFLA Cape Town

Elise hadde innlegg på Dewey-møtet, der bl.a. sjefen for metadata i OCLC deltok. Fokus på mapping, inkl. EDUGs recommendations og vårt prosjekt. Stor interesse, også for ccmapper. Enighet om at dewey.info som har vært utilgjengelig i et halvår, skal i gang igjen.

 

1. Referat fra forrige møte

Godkjent.

 

2. Mappinganbefalingene – oppdatering

Redaksjonsgruppen for EDUG recommendations sendte høringsdokumentet til alle EDUG-medlemmer 9. juni. Endringsinnspill ble tatt inn, og revidert versjon lagt ut på EDUGs hjemmesider 2. juli. OCLCs Dewey-team fikk utsatt svarfrist, og kom med sine (svært nyttige) innspill 30. juli. Ny runde i redaksjonsgruppen, og møte mellom Unni, Harriet og Elise ifm. IFLA-møtet. Revidert versjon pr 25. august er nå til gjennomsyn i redaksjonsgruppa, før OCLC får anledning til å sjekke at endringene er i tråd med deres innspill. Ferdig versjon legges på EDUGs hjemmeside i løpet av september. Denne versjonen beholdes fram til neste års EDUG-møte. Innspill fram til da meldes av EDUG-medlemmene til forumet som er opprettet på http://edug.pansoft.de/tiki-forums.php. Mappinganbefalingene blir gjenstand for årlig vurdering/revisjon på EDUG-møtene.

 

3.  Dataløsningen

Før sommeren bestilte prosjektet konsulenttjenester fra Pansoft, etter møte i Napoli mellom Unni, Elise, Are, Dan Michael og Pansoft v/Peter Werling. Ny retning diskutert med Peter på IFLA-møtet i Cape Town. Det foreligger nå to scenarier: 1) Enten at prosjektet lager en prototyp, med bistand fra Pansoft (den opprinnelige planen), eller 2) Pansoft utarbeider et ferdig system innenfor WebDewey. Dette skal kunne brukes av alle som ønsker å mappe et vokabular til/fra Dewey. Pansoft trenger 4-5 måneder fra kontrakt er undertegnet med oss til verktøyet er klart – kan tas i bruk på nyåret. De har gitt kostnadsoverslag på 600-800 000 Nkr for sistnevnte, pluss 4 300 Nkr/mnd. i driftskostnader (UB vil forhandle månedsprisen ned). Unni presenterte argumenter for/imot de to løsningene. Møte med NB under IFLA-møtet (mellom Johnny Edvardsen, Svein Arne Tinnesand, Unni og Elise). NB gir UB go-ahead på løsning 2. NB bekoster programvareutviklingen eller øker prosjektmidlene våre.

 

Ansvarsfordeling:

Unni sender oppsummering av NB-UB-møtet i Cape Town til Tinnesand, til utvidelse av vår opprinnelige prosjektsøknad.

Are og Dan Michael analyserer Pansofts kostnadsoverslag og går i diskusjon med dem. Viktig å få fram at vårt prosjekt ønsker et mest mulig åpent system, slik at aktuelle programdeler kan brukes i andre prosjekter, f.eks. ifm. Norsk generell tesaurus. Are og Dan Michael utarbeider arbeidsflyt-oversikt (med frist 15. september), som grunnlagsdokument for Pansofts programmering. Innhold: arbeidsflyt/stadier i mappingen og de viktigste ønskene for funksjonalitet. Vi legger ikke opp til en «Rolls-Royce»-versjon av et mappingverktøy – noen av våre ønsker for funksjonalitet kan løses lokalt av Dan Michael.

Grete: Samordner innspill fra testmapperne til arbeidsflyt-dokumentet. Dette blir tema på fellesmappingen for alle testmapperne 9. september. Vi trenger å presisere både mappingprosedyren + kontroll-funksjonen.

 

4. Hvordan jobbe med prosjektet i høst?

I høst legges det opp til færre og kortere møter for den samlede prosjektgruppa, til fordel for hyppigere samarbeid i smågrupper (hhv. mapperne og IKT). Mapperne (Mari, Viola, Berit S., Vibeke, Grete) møtes onsdager. I tillegg avtaler Berit S., Vibeke og Grete ytterligere datoer for fellesmapping.

 

Mappernes ansvar i høst: 1) Avslutte testmappingsfasen og å starte de facto mapping. 2) Utprøving av funksjonalitet i dataverktøyet etter hvert som Pansoft får klar test-versjoner – identifisere eventuelle feil og melde til IKT/Pansoft.

 

Vi øker ikke bemanningen med nye mappere før på nyåret, når dataverktøyet er klart.

 

September: Ferdigstille testmappingene (gjøre om  11edug og 12uferdig til 13ferdig) basert på EDUG-anbefalingene. Manuell mapping. Avklaring av arbeidsflyt. Fra 1. oktober: Ta i bruk µmapper i mappingen, på begreper som overlapper mellom hhv. Humord/Dewey og Realfagstermer/Dewey. Dette utgjør ca. 15 % av hver vokabular, jfr. Dan Michaels framstilling på https://gist.github.com/danmichaelo/590a5cc1ee55d134ec2d. Prototypen µmapper lar mapperen godkjenne eller avvise mapping-forslag, men den hensyntar ikke hierarki i kildevokabularet, og er ikke tilrettelagt for gode søk. Legger dog opp til en viss arbeidsflyt og konsekvens i mapping + kontroll av mappinger/relasjoner.

 

5. Prosjektplan

Utkast pr 19. juni distribuert med forrige møtereferat. Vi rakk ikke å realitetsbehandle utkastet. Grete får i oppdrag å jobbe videre med prosjektplanen og tilpasse den til EDUG recommendations.

 

Eventuelt-saker

Elise melder at nummerbyggingsmodulen i WebDewey er på plass. BS-emner er lagt inn. Dewey-oversettelsen er ferdig med unntak av kvalitetssikring i 300-klassen. Lanseringsseminar på NB 18. september kl. 14-16/17. Ferdige mappinger fra vårt prosjekt må lagres i Marc21 for å kunne importeres til WebDewey.

Publisert 25. juni 2015 17:11 - Sist endret 23. mai 2017 16:01