Mappermøte

Mappermøte 9. desember 2015

Til stede: Grete Seland (møteleder), Berit Sonja Hougaard (referent), Unni Knutsen, Viola Kuldvere, Vibeke Stockinger Lundetræ, Mari Lundevall

Saksliste (sakset fra Gretes mail):

1) Gjennomgang av sjekklista og eksempelsamlingen, med fokus på bl.a

- Valg mellom RM  kontra reject i en-til-flere-mappinger

- Tverrfaglige numre (identifisering, relasjonsvalg i enkelt mappinger vs. en-til-flere, bygde nr)

Meld inn ønsker om ytterligere fokusområder!

Er dokumentene nå klare til å fungere som "light-versjon" av EDUG recommendations + ISO-standarden - eller er det noe som savnes og må inn?

2) Manuelle rutiner for håndtering av endringer i Hume/Real i mymapperfasen. Nederst i denne e-posten har jeg limt inn Maris innspill til  hvilke * typer * løpende endringer som foretas i Realfagstermer. Kanskje vi kan bruke denne som utgangspunkt til å lage en to-do-liste over hva vi må gjøre med kildebegreper som endres mens vi er i mymapper-fasen. (Når det gjelder hvilke faktiske endringer som skal foretas i hvert av kildevokabularene i forbindelse med mappingen - f.eks. gjennomgående typer rettinger ifm. parentesbruk i Humord el. hierarki-ting - tas dette lokal i hhvs. Real og Hume.)

3) Prioritering av baller i luften: hvilke oppgaver er i arbeid og hvordan prioriterer vi dem framover. Ikke alt kan tas først.

4) Deweyopplæring kommende semester: både nummerbygging og dewey-kompetanse generetl i prosjektet.

 

  1. Gjennomgang av sjekkliste og eksempelsamlig:

    Vi så på eksempelet ledelse som er mappet fra Hume og Real. Dette er et godt eksempel på mange plasseringer etter ulik faglig kontekst. Det viser også hvordan et abstrakt begrep medfører en annen opplevelse av betydning enn et konkret. Det kan virke som et abstrakt begrep endrer seg mer ved ulik faglig plassering og er mer utfordrende å mappe. I tillegg mappes det her til et vidt begrep siden det er Humords og Realfagtermers foretrukken term Ledelse og ikke-foretrukken term Lederskap som til sammen gir mappingkandidater. Det er lurt å gjøre registersøk i WD (WebDewey). Ved slike vide begrep bør vi velge romslig og heller velge RM framfor reject. Ved f.eks. 158.4  ledelse : psykologi er det ingen noter som kan borge for ~EQ så vi velger RM.
    Grete tar inn ledelse i neste versjon i eksempelsamlingen.

    Et annet eksempel er boklus og støvlus som i WD har samme nummer selv om boklus er en undergruppe av støvlus. Dette er en feil i WD som må meldes til Elise/OCLC. Foreløpig mapper vi med =EQ (exact match) til begge og retter til BM for boklus når feilen er rettet i WD (vi må etablere et system for å loggføre mappinger som vi skal komme tilbake til).

    Ved en-til-flere-mappinger bør man starte med å identifisere det tverrfaglige nummeret via registersøk i WD og tildele dette =EQ.. 

    Bygde numre ble lastet inn etter at vi hadde startet å mappe i Mymapper. Klassebetegnelsen i Mymapper utgjøres av den korteste registertermen. Den er ofte ulik presentasjonsformen i WD, som består av registertermen som kommer først alfabetisk i amerikansk WD. For alle bygde numre må vi heretter sjekke klassebetegnelsen for hjelpetabellelementet som er brukt i nummerbyggingen (gjelder både generelle og spesielle hjelpetabeller). For eksempel: For språk må vi fra nå av sjekke hjelpetabell 6 (for språk) for å se riktig klassebetegnelse. Der kan vi se f.eks. om det gjeldende språket er en type av en overordnet språkgruppe. De vi har mappet til nå må gås gjennom for en sjekk. Vibeke går gjennom Hume-mappingene, og Mari tar Real, basert på lister som Grete videresender fra Dan Michael. 

    Mange geografiske navn har både det moderne navnet og et navn fra en historisk periode. Vi må ha fokus på hva som er nyttigst å mappe med =EQ ut fra brukernes behov. Det er stor forskjell på oltidsområder - noen stemmer overens med dagens landområder andre ikke, f.eks. Fønikia / Libanon og Romerriket / Italia. Geografiske navn skal mappes både til historie- og geografinummeret. Eks. Norge =EQ 948.1 og Norge =EQ 914.81. I tillegg skal de mappes til hjelpetabellnummeret.
    Vi mapper geografiske navn ettersom de kommer i mymapper, men de sjekkes gjennom en egen jobb siden.

    Der flere paragrafer kan komme til bruk bør vi tenke på sluttbruker og vekte tyngst det som borger for =EQ.
    Ved en-til-flere-mappinger av vage begreper bør vi velge RM framfor rej.
    Ved inkuderer-noter må vi se på forholdet til kontekst. Det er ikke alltid de skal ha BM.

    Mapping framover:
    Til våre mappeverksteder etter jul tar alle med ett eksempel på en vanskelig mapping. 
    Vi mapper så langt vi klarer problematiske tilfeller. Vi gir beskjed til Grete + gruppen, og Grete samler dem opp.


    Saker til neste EDUG-møte: 
    -en-til-en-mappinger vs. en-til-flere
    -abstrakt/konkret-problematikk
    -endringshåndtering i kilde- og målvokabular og vedlikehold av mappinger 

     
  2. Manuelle rutiner for håndtering av endringer i Hume og Real i mymapperfasen

    Vi må ha et eget møte om hva som bør gjøres av endringer i Hume.

    Hvilke endringer må gi et varselsignal om å sjekke / endre i Mymapper?

    Hvis det gjøres endringer i Hume/Real av begreper som allerede er mappet i Mymapper, må vi sjekke og se om det må gjøres endringer i Mymapper.

    Hvis man legger inn et nytt begrep, må man sjekke om det finnes et tilsvarende i det andre vokabularet og sørge for at de mappes likt.

    Hvis vi slår sammen, splitter eller sletter et begrep, må vi sjekke i Mymapper.


    Overlappsvokabularet (Hume/Real) ble gjennomgått og gitt relasjoner (=EQ, ~EQ og rej) i en egen jobb ved Vibeke. Mari går gjennom de som har fått ~EQ og rej av Vibeke. Berit Sonja og Vibeke (Hume) pluss Mari og Viola (Real) sjekker at mappingen som er foretatt fra de to vokabularene av samme begrep stemmer overens. Vi ser at det er ulikt antall foreslåtte numre fordi vi har ulikt antall ikke-foretrukne termer i Hume og Real. Vi mangler kriterier for hva det innebærer at relasjonen er =EQ. Hva får dette å si for mapping av de to vokabularene? Skal de alltid ha samme relasjon? I WD bør vi unngå at de har forskjellig relasjon, der det er samme begrep. Vi har flere eksempler på at Real opererer med to begreper der Hume har samlet dem til ett, eller omvendt.

    Vi trenger en liste fra Dan-Michael over begereper i overlappsvokabularet der de har samme klassenummer, men ulik relasjon.

    Mappingen av overlappsvokabularet (Hume/Real) skal fungere som et internt arbeidsverktøy.

    Vibeke og Mari ser på konsekvensene at det har fått henholdsvis =EQ eller ~EQ. Mari og Vibeke skal dokumentere kriteriene for tildeling av =EQ, ~EQ og rej, og skrive et forslag til rutiner for hvordan vi skal håndtere begreper i Hume/Real-overlappet som har =EQ eller ~EQ.

    Mål for resten av året er å få flest mulig ferdig godkjente mappinger. Vi ønsker å ha et godt antall begreper som kan lastes opp i WD etter jul og synliggjøre mappingprosjektet.
     
  3. Prioritering av baller i luften: hvilke oppgaver er i arbeid og hvordan prioriterer vi dem framover. Arbeidslisten ble gjennomgått, Grete oppdaterer listen. Alle punkter untatt "Real-Hume-overlapp" under "Ferdigstilling av mappinger i arbeid" (s. 1) må være utført for første eksport til WD i januar.

  4. Deweyopplæring kommende semester: både nummerbygging og Dewey-kompetanse generelt i prosjektet. Punktet ble utsatt til mappingseminaret 11. desember.

 

 

 

Publisert 15. des. 2015 12:52 - Sist endret 23. mai 2017 16:01