Mappingseminar 5. april 2016

Posterpresentasjon, planlegging av EDUG i Göttingen, presentasjon av CCmapper.

Til stede: Grete Seland, Mari Lundevall, Dan Michael Heggø, Berit Sonja Hougaard, Vibeke S. Lundetræ, Are Gulbrandsen, Unni Knutsen og Viola Kuldvere (ref.). Forfall: Elise Conradi fra NB.

Saksliste  (noe endret i forhold til innkallingen)

1. Bibliotekmøtet i Tromsø og designerfaring

2. Oppfølging av referat fra forrige møte (http://www.uio.no/for-ansatte/enhetssider/ub/prosjekter/mapping-mot-webdewey/moter/2016-02-09-mappingseminar.html)

3. EDUG-møte i Göttingen – planlegging

4. CCmapper – Orientering om arbeidet mot Pansoft og demonstrasjon av verktøyet!

1. Bibliotekmøtet i Tromsø og designerfaring

Mari og Berit Sonja rapporterte fra Bibliotekmøtet i Tromsø. Prosjektet ble presentert med profesjonelt designet poster, brosjyre og flyer. Det finnes lenker til disse nederst på prosjektsidene. Det var bra interesse for poster og prosjekt. I tillegg lærte de involverte mye av designprosessen sammen med Birgit Hvoslef Dahl og Karoline Moe (takk for hjelpen!).

Designerfaringen fra bibliotekmøtet har resultert i PowerPoint-maler med prosjekt-logo som skal brukes til presentasjonene på EDUG i Göttingen. PowerPoint-malen på engelsk ble vist fram og gjennomgått på møtet. Unni melder noen mindre endringsforslag til Birgit. Malene i norsk og engelsk versjon skal legges ut på prosjektsiden (internsider).

2. Oppfølging av referat fra forrige møte

Referat godkjent. Til punktet «oppfølging»: Grete er i dialog med Elise om disse sakene. Grete legger forslag til revisjoner i EDUGs retningslinjer ut på EDUG-forumet i forkant av annual meeting.

3. EDUG-møte i Göttingen – planlegging

Grete har oversatt brosjyren fra bibliotekmøtet samt styringsdokumentet til engelsk med Elise som språkvasker. Deltakerne på møtet vil kunne forsyne seg med disse to oversettelsene. Vi trykker opp engelsk versjon av  brosjyren i 100 eksemplarer og styringsdokumentet i 60 eksemplarer.

EDUG-programmet (http://edug.pansoft.de/tiki-index.php?page=Annual%20meetings) ble gjennomgått med fokus på prosjektets ansvar og presentasjoner:

EDUG mandag 25. april

11.30-12.15: Oslo University Library on the state of the mapping project & presentation of ccmapper (Unni Knutsen and Dan Michael Heggø, Oslo University Library, and Peter Werling, Pansoft).

Unni innleder (20-25-min) med status i prosjektet. Orienterende med historikk, også for nye folk som ikke har hørt om dette tidligere. Dan Michael presenterer deretter CCmapper med Peter Werling fra Pansoft tilgjengelig for å svare på spørsmål. Unni og Dan Michael har felles PowerPoint. I tillegg en live-presentasjon av mappeverktøyet de siste minuttene (innhold diskuteres med Peter i Göttingen).

EDUG tirsdag 26. april

Prosjektet er ansvarlig for 2,5 timer om mapping til Dewey under ledelse av Unni:

Mappings – what has happened since last year’s workshop (Oslo University Library)

9:00-9:10 Welcome

● Experiences garnered from work with the EDUG recommendations for mapping

● Revisions of the EDUG recommendations for mapping

9:50-10:00 Break

● Update management: Maintenance of mappings in conjunction with changes to

the source or target vocabularies

● Plenum discussion on EDUG members’ experiences since Naples regarding:

mapping projects, the EDUG recommendations, mapping tools, etc.

Grete holder først en presentasjon om erfaringer med EDUG recommendations, ca. 30 min med påfølgende spørsmålsrunde. Innlegget munner ut i endringsforslag som vedtas der og da om det ikke er innvendinger.

Vibeke og Grete har deretter et innlegg om vedlikehold av mappinger/endringshåndtering. Hvilke typer endringer forekommer og hvordan kan mappeverktøyet hjelpe oss med disse (15 min).

Are ønsker seg skisser/visualisering  av ovennevnte som viser hva vi ønsker oss konkret for å lette diskusjonen med Pansoft. Han blir med på prøveforelesning (se under) for å se om noe herfra kan brukes som grunnlag.

Det hele avsluttes med plenumsdiskusjon (Unni leder).

Flere fra prosjektet er også med på Business meeting senere på dagen.

Prøvepresentasjoner før EDUG:

Tirsdag 19.04 kl. 12.00-13.30. GSH: UB-UHS-internt møterom 2108. Vibeke og Grete om vedlikehold av mappinger og Grete om recommendations.

Onsdag 20.04.2016 kl. 10.30-12.00. GSH: UB-UHS-internt lite møterom 3232. Dan Michael og Unni om CCmapper og status i prosjektet.

Are demonstrerte CCmapper.

Presentasjonen viser at mye enda ikke er på plass, blant annet mangler mye i forhold til søkealgoritmer. Dette er på ingen måte foruroligende, men i tråd med hvordan vi har avtalt å jobbe. Pansoft ønsker nå tilbakemeldinger på visse felt, andre kommentarer får vente til vi er kommer langt nok i implementeringen. Are lager brukernavn og passord slik at vi alle får tilgang og kan teste verktøyet.

Forbedringsforslag som kom opp i løpet av presentasjonen:

Ved presentasjon av mappingkandidater må antall vises.

Vi må kunne velge registersøk ved søk i Webdewey.

Puslespillbiten må vises ved bygde nummer i mappingkandidater.

Det viktigste i første omgang er å få på plass riktig terminologi (mapping og Dewey) på norsk og engelsk. (Etter møtet har Unni allerede laget et dokument med endringsforslag til Pansoft, sendt ut på e-post til prosjektmedlemmer. Innspill kan sendes Unni).

Publisert 23. mai 2017 16:01 - Sist endret 14. mai 2018 15:02