Prosjektmøte i «Mapping mot norsk WebDewey» 15. februar 2017

Saksliste:

1. Status på mappingprosjektet (ccmapper, personale, antall mappinger)

2. NB-søknad med frist 17. februar

3. EDUG-konferansen 27.-28. juni 2017 i Paris

4. WebDewey-saker

5. Eventuelt

 

Til stede: Vibeke Stockinger Lundetræ, Berit Sonja Hougaard, Viola Kuldvere, Kristine Aalrust Kristoffersen, Lars Erik Lørdahl, Ingebjørg Rype (UBO 20 %, ellers NB), Unni Knutsen (møteleder) og Grete Seland (referent). Fra NB/ WebDewey-redaksjonen: Elise Conradi.

Forfall: Heidi Sjursen Konestabo

 

1. Status på mappingprosjektet (ccmapper, personale, antall mappinger)

Alle i mappinggruppa tok i bruk ccmapper i løpet av januar. Ccmapper-verktøyet skal nå brukes til alle nye mappinger og endringer i eksisterende mappinger til WebDewey. Automatisk overføring til WebDewey hver natt. Ccmapper tilbys nå andre miljøer, OCLC har vist interesse for å ta det i bruk. Endringsmodulen for vedlikehold av mappinger i ccmapper skal ferdigstilles i løpet av en måneds tid.

 

Elise informerte om at OCLC har besluttet at man skal skille mellom vitenskapelig og populærvitenskapelig betegnelse for begreper i WebDewey, noe som vil gi doble her- og inkluderer-noter. Dette bør ikke komme som rettinger i endringsmodulen hvis det ikke får konsekvenser for mappingene.

 

Kristine og Ingebjørg skal presentere mappingprosjektet på NB-møte 28. februar, inkludert hvordan mappingene kan brukes som hjelp i klassifiseringsarbeidet.

 

Personal og framdrift: Oppskalering av mappinggruppa med nye eksterne (220 %) og interne (30 %) ressurser fra 1. august 2016 har ført til at 65 % av de ferdigstilte mappingene er produsert siste halvår. Prosjektet har hatt stort utbytte av å knytte til seg mappere fra andre miljøer (NB, Biblioteksentralen, fagreferenter innen UBO). Humord er nå 53 % ferdig mappet, tilsvarende for Realfagstermer er 26 %. Hvert begrep har i snitt 2,63 mappinger.

 

2. NB-søknad med frist 17. februar

Vi søker Nasjonalbiblioteket om støtte til et nytt toårig prosjekt, «Mappping for sluttbrukertjenester». Søknad sendt 16. februar, venter svar i slutten av mars. Vårt foreslåtte prosjekt vil bestå av de tre hovedaktivitetene utforsking, utvikling og mapping, som dels vil løpe parallelt og gripe inn i hverandre:


1) Utforske det kunnskapsorganisatoriske potensialet i mappinger fra et

sluttbrukerperspektiv

2) Utvikle grensesnitt for sluttbrukerverktøy som utnytter mappinger i emnesøk

3) Ferdigstille mappingen av vokabularene Humord og Realfagstermer mot Norsk

WebDewey

 

Vi kommer til å trekke på erfaringer vi har gjort i de to NB-støttede UBO-prosjektene «Visual Navigation Project» (i særdeleshet den delen som angår utnyttelse av norske emnevokabularer) og «Library-UX» (User eXperience», dvs. tjenesteutvikling med fokus på brukeropplevelse i bibliotek).

 

I neste prosjektperiode vil det bli aktuelt å selge sluttbrukerperspektivet ved mappinger inn overfor IGeLU/ExLibris/Oria.

 

3. EDUG-konferansen 27.-28. juni 2017 i Paris

Skal vi planlegge noe program? Bør vi foreslå endringer i EDUG-anbefalingene?

 

Elise (EDUG-sekretær) og Harriet (EDUG-leder) skal i mars ha møte med Paris-kollegene for planlegging av programmet, som foreløpig omfatter:

1. dag: seminar (halv dag om Dewey i Frankrike, halv dag om «The future of Dewey»)

2. dag: halv dag business-meeting, halv dag om Linked Data + at EDUG-medlemmene bør få rette spørsmål til OCLC og Pansoft

 

Ccmapper-demo: enten ved Pansoft eller vårt prosjekt. Elise melder inn mappingprosjektet med presentasjon under «The future of Dewey» (fokus sluttbrukerperspektiv). Endringer i EDUG-anbefalingene: Elise melder inn som sak til business-meeting forslag til revisjon i forbindelse med «compound mappings» (jfr. innspill fra Dan Michael Heggø). Melder også til EDUG at vi ønsker presentasjon fra OCLC om nummerbyggingsmodulen.

 

4. WebDewey-saker

Bygde hjelpetabellnumre: Det er ikke mulig å bygge sammen to hjelpetabell-numre (uten at det hankes på et hovedtabellnummer), f.eks. H1+H2 eller H3B+H3C. Forvirrende med bygde hjelpetabellnumre i WebDewey som ligger ferdig godkjent – disse er laget av OCLC, men den norske WebDewey-redaksjonen kan ikke godkjenne nye. Oldtidsnumre (H1+H2): Vi fortsetter å bygge disse institusjonelt, selv om de foreløpig ikke lar seg godkjenne som nasjonalt nummer. Litteratur/kunst (H3B+H3C): Vi bygger ikke H3B+H3C, men 808+H3B+H3C, 809+H3B+H3C pluss nummeret for norsk litteratur, 839.82+aktuelle sjangre som ligger i H3B+H3C. Ingebjørg legger inn 800-numrene.

 

I nummerbyggingsmodluen er det ikke mulig å bygge videre på et ferdig bygget nummer (hovedtabell + en eller flere hjelpetabell-ledd). Fører til unødvendig omfattende arbeid ved bygging av nesten like numre. Elsie vil prøve å få OCLC til å endre på dette og har meldt det inn som ønsket funksjonalitet til Pansoft.

 

Elise skal ha møte 2. mars med Peter Werling (Pansoft), Tina Mengel (DNB) og Harriet Aagaard (Kungliga bibliotek) om å få mappinger søkbare i WebDeweySearch. Disse vil i så fall bli tilgjengelige også i APIet.

 

5. Eventuelt

IFLA Polen i august, aktuelt å sende inn paper fra mappingprosjektet? Nei, for kort frist (3. mars).

 

Virak: UBO+NB har sendt felles søknad om workshop (Problemstilling: Hva er potensialet i fellesløsninger for emnedata? Målsetting: Mål for workshopen er å vekke et engasjement for nasjonalt samarbeid omkring emnedata.). Kristine søker om Pecha Kucha (Kunnskapsorganisering i ulendt terreng).

 

Prinsipielt mappingspørsmål: Skal vi mappe til klassenumre som er strukturelt mulige, men usannsynlige å bruke i klassifisering av dokumenter? Konklusjon: Nei. Eksempel: Sosioøkonomiske betegnelser kan mappes til 910.917% ved bygging fra H2, f.eks. Tettsteder, Landdistrikter og Drabantbyer. Ingebjørg foreslår hvilke mappinger som bør vurderes tatt bort. WebDewey-redaksjonen vil vurdere å la være å godkjenne numre som er korrekt bygget, men ikke sannsynlige å bruke til faktisk klassifikasjon. Presisering: Beslutningen over må ikke blandes sammen med mapping til klassenumre som ikke er tatt i bruk av UBO, men som likevel er fullt mulige å bruke i klassifikasjon. Vi skal f.eks. mappe til både historie- og geografinummeret for geografiske steder, selv om vi f.eks. ikke har litterturbelegg på geografinummeret.

Publisert 17. feb. 2017 10:49 - Sist endret 23. mai 2017 16:01