Term som mappes |
Kunst > Musikk > Musikkinstrumenter > Tangentinstrumenter > Pianoer > Preparerte pianoer FORETRUKKET TERM Preparerte pianoer |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ferdig j/n | j | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mappes mot ett el. flere Deweynr |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mappingrelasjon |
Sett nr (1, 2, 3) for Deweynr i cellen for relasjonsbetegnelsen. Hvis tvil, sett nr på flere relasjonsbetegnelser (f.eks. 1 på både closeMatch og broadMatch). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vurderinger gjort ved valg av relasjonstype(r) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommentarer (ved hurtig-test-mapping er dette siste utfylte obligatoriske felt i skjemaet) |
Her tror jeg ikke helt jeg forstår hvorfor preparerte pianoer har to klassebetegnelser: 786.28 (preparerte pianoer) og 786.2819 (perparerte pianoer - instrument) Jeg ser videreinndelingen til -19 som er "intstrument", men skjønner visst ikke helt forskjellen? Vi har brukt 786.28 i vårt emneregister. Vil tro at spesifisitetsprinsippet tilsier 785.2819 men Epost til Grete! (30/9) ------ Gretes notater 01.10: Gjort om fra 11edug til 13ferdig iflg. e-poster Vibeke/Grete 30.09. og 01.10., bl.a. skrevet: Ofte (eller alltid?, det vet jeg ikke) har det tverrfaglige nummeret både en innførsel uten faglige plassering, pluss en innførsel med faglig plassering (for ikke-tverrfaglige verker som skal på det gitte nummeret). Her synes jeg det er til hjelp å se på kvalifikatoren for ikke-tverrfaglig plassering på 786.28:
Preparerte pianoer 786.28 Preparerte pianoer--instrument 786.2819 Preparerte pianoer--musikk 786.28
Jeg forstår det slik: 786.28 På dette nummeret vil man plassere dokumenter om musikk skrevet for preparerte pianoer, pluss noter og lydinnspillinger med denne musikken 786.2819 På dette nummeret vil man plassere dokumenter om selve instrumentet, f.eks. om bygging av dem, stemming av dem, historikken om instrumenttypen osv.
UiOs emneregister har kun 786.28 fordi det aktuelle dokumentet handler om innstudering og interpretasjon av musikk for preparert piano - altså om musikken, ikke instrumentet.
Mht. spesifisitetsprinsippet: På en måte ser det kanskje rart ut hvis man mapper til begge numrene. Men: Siden 780 er fasettert, stiller det seg annerledes, tror jeg. De to aktuelle numrene her representerer ulike begrepskategorier (musikk og instrumenter), og er ikke logisk underordnet hverandre.
Konklusjon: =EQ på det tverrfaglige nr 786.28 og ~EQ på det fastterte 786.2819 . |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sammenfall mellom Hume-term og klassenr (bruk kun |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
WebDewey- kontekst for 1. klassenr (klassenr, noter og register) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
WebDewey- kontekst for 2. klassenr |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
WebDewey- kontekst for 3. klassenr |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontekst fra engelsk WebDewey/ LCSH |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sammenfall mellom Hume-term og UBO emnereg.- |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UBO emneregister- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sammenfall mellom Hume-term og Bibbi-innførsel |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bibbi- innførsel for alle klassenr |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Katalogdata (hvilke klassenr er brukt på poster m/Hume-termen) |