13ferdig_grete_tidl_14umappelig_mari-personregister-real003019-mari.html

Term som mappes
(full innførsel fra Skosmos)

FORETRUKKET TERM Personregister

TYPE
  • Innholdsbeskrivende emneord

UNDERORDNEDE BEGREPER
OPPRETTET
  • 2014-08-25T00:00:00+00:00

SIST ENDRET
  • 2014-08-25T00:00:00+00:00

URI http://data.ub.uio.no/realfagstermer/c003019
Last ned begrepet i SKOS-format: RDF/XML TURTLE

Ferdig j/n j
Mappes mot ett el. flere Deweynr
1 2 3
346.012  (Grete)       342.0662 (Maris mapping) T1—025 T1—0922
Andre deweynr som har vært vurdert
Bruk av engelsk WebDewey/LCSH
Kommentarer ifm. valg av Deweynr  Vanskelig å plassere dette emnet, jeg føler meg ganske sikker på at det er riktig hovednummer 342, men synes ikke jeg fikk noe særlig hjelp av engelsk dewey heller. Jeg er usikker på om "public records" er omtrent det samme som personregister. Personregister tenker jeg må forstås som brukt i personopplysningsloven (tidl. personregisterloven): "personregister: registre, fortegnelser m.v. der personopplysninger er lagret systematisk slik at opplysninger om den enkelte kan finnes igjen,". Iflg wikipedia er Public records Public records are documents or pieces of information that are not considered confidential. Det er jo ikke det samme da.

Mappingrelasjon

skos:exactMatch skos:closeMatch skos:broadMatch skos:narrowMatch skos:relatedMatch
2 3 1

Sett nr (1, 2, 3) for Deweynr i cellen for relasjonsbetegnelsen. Hvis tvil, sett nr på flere relasjonsbetegnelser (f.eks. 1 på både closeMatch og broadMatch).

Vurderinger gjort ved valg av relasjonstype(r)

(Tidl.kommentar: Vanskelig å vurdere realsjonstypene fordi juss er så fremmed for meg. Jeg ser jo også at det ser dumt ut når jeg kaller 3ern for BM, mens 2 (som er hierarkisk underordnet 3) blir RM... Mulig denne kan gå litt i bakhodet, men jeg anser meg likevel som så ferdig som jeg blir...)

Ny kommentar: Jeg skjønner ikke hvorfor jeg hadde med nr 3 som var 342.085 *Individuelle personers rettigheter og aktiviteter. Heller ikke nr 2 som var 342.0858 *vern av privatlivets fred.

Jeg mener vel ikke at dette er UMAPPELIG, jeg bare er litt FRUSTRERT :0

Kommentarer (ved hurtig-test-mapping er dette siste utfylte obligatoriske felt i skjemaet)

Gretes kommentarer 31.07.2015: Jeg tror det mest egnede nummeret å mappe til i hovedtabellen, vil være 346.012 med klassebetegnelsen Personer, under Privatrett. Dette klassenr brukes bl.a. til dokumenter angående Personregisterloven/Personopplysningsloven. Jeg foreslår at vi mapper til de to hjelpetabellnumrene som brukes for Personregistre (T1—025) og personregistre med biografisk informasjon (T1—0922). Begrepet Personregister kan vel brukes både som innholdsbeskrivende emneord og som formemne. Så vidt jeg har forstått på Dan Michael, kan formemner i Realfagstermers autoritetsregister brukes både som formemner og innholdsbeskrivende emner (men ikke omvendt). Jeg stusser på at Personregister er lagt inn som innholdsbeskrivende emne og ikke formemne.

Sammenfall mellom Real-term og klassenr (bruk kun
1. klassenr)

Klassebet. Ett nivå opp klasseb. Hovedkl-klassebet. Ett nivå ned klasseb. Inkluder-note Her-note Andre note-elementer Register Vekting
1. klassenr