Term som mappes |
FORETRUKKET TERM Seleksjon
Innholdsbeskrivende emneord UNDERORDNEDE BEGREPER Seleksjon : Antologier OPPRETTET 2014-08-25T00:00:00+00:00 SIST ENDRET 2014-08-25T00:00:00+00:00 URI http://data.ub.uio.no/realfagstermer/c006330 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ferdig j/n | j | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mappes mot ett el. flere Deweynr |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mappingrelasjon |
Sett nr (1, 2, 3) for Deweynr i cellen for relasjonsbetegnelsen. Hvis tvil, sett nr på flere relasjonsbetegnelser (f.eks. 1 på både closeMatch og broadMatch). Deweynummer 2. Er seleksjon (naturlig seleksjon) en faktor som påvirker evolusjonen? Tror da det? |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vurderinger gjort ved valg av relasjonstype(r) |
Deweynummer 1 har her-note: naturlig utvalg, men seleksjon kan altså være både naturlig og kunstig, så det stemmer jo ikke helt for termen Seleksjon...Jeg tenker jeg da ikke kan følge retningslinjene om her-noter som sier det skal være close match? Føler vel mer at selve her-noten er narrower, mens resten av klassen er broader... (hjelp). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommentarer (ved hurtig-test-mapping er dette siste utfylte obligatoriske felt i skjemaet) |
Viola: Hva med mennesket? Numrene er knyttet kun til til dyr. Mappe mot andre typer seleksjon??? I BIBSYS (utenfor Realfagsbiblioteket)får jeg treff på f.eks. på litteratur om kunstig seleksjon + titler som: Velger Forsvaret de rette ungdommene? : analyse av seleksjon, gjennomføring og frafall i førstegangstjenesten. Effekt av systematisk foreldreveiledning i et seleksjonsperspektiv. ----------------- Gretes testmapping av «Seleksjon» i Realfagstermer: NB: Kommentarene nedenfor er laget før jeg så på Violas mapping, for å bidra med et uhildet blikk:
Emnet forekommer ikke i noen klassebetegnelser. Forekommer i én registerinnførsel: Seksuell seleksjon (dyr) 591.562 På dette nr forekommer noten: Inkluderer: Seksuell seleksjon Seleksjon forekommer i totalt fire noter:
576.82 Evolusjonsteorier Klassifiser seksuell seleksjon i 591.562 576.855 Seksuelle faktorer Klassifiser seksuell seleksjon i 591.562 591.38 Evolusjon Klassifiser seksuell seleksjon i 591.562 591.562 Seksuell atferd Inkluderer: Seksuell seleksjon
Det er upraktisk at vi ved manuell mapping ikke kan forhindre å få treff på klassenumre som inneholder noter som viser til et annet klassenummer – her ville vi ønsket å få treff kun på 591.562 som har inkluder-note. Vil det være mulig i ccmapper på grunnlag av marc-kodingen i WebDewey?
Brukes Seleksjon i betydningen Seksuell seleksjon, eller også om utvalg/rekruttering? Ingen alternative termer (synonymer) til Seleksjon i Realfagstermer, som ellers kunne gitt en pekepinn om dette. Sjekk i Bibsys: 423 treff, som (selv om jeg søker emnesøk Realfagstermer) også gir treff på frie emneord – som dermed inkluderer f.eks. «seleskjon av rekrutter til Forsvaret». (Hvordan får man søkt på kun Realfagsemner i *687?)
Utfra kriteriet om at emner i inkluder-noter skal gi BM (jfr. Unni/Elises Edug-gruppe), får vi: Seleksjon BM 591.562 som dermed utgjør Gretes forslag til mapping.
Gretes kommentar etter å ha lest Violas mapping: Viola har kommet fram til følgende to mappinger: Seleksjon ~EQ eller NM (eller BM) 576.82 (klassebet.: Evolusjonsteorier. Her: Darwinisme, naturlig utvalg) Seleksjon ~EQ eller BM 576.85 (klassebet.: Faktorer som påvirker evolusjonen)
Jeg er enig med Viola at det er uklart om vi skal mappe Seleksjon kun til betydningen evolusjon/genetikk (seksuell seleksjon), eller også i betydningen rekruttering/utvelgelse. Plassering av sistnevnte er ikke vurdert i kommentarene mine over.
Ved valg av mapping i betydningen Seksuell seleksjon, tror jeg mapping til 591.562 blir eneste klassenummer (jfr. inkluder-note), og med relasjonen BM. Men jeg er åpen for andre synspunkter fra resten av testmapperne – kommentarer?
Hilsen Grete |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sammenfall mellom Real-term og klassenr (bruk kun |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
WebDewey- kontekst for 1. klassenr (klassenr, noter og register) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
WebDewey- kontekst for 2. klassenr |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
WebDewey- kontekst for 3. klassenr |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontekst fra engelsk WebDewey/ LCSH |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sammenfall mellom Real-term og UBO emnereg.- |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UBO emneregister- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sammenfall mellom Real-term og Bibbi-innførsel |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bibbi- innførsel for alle klassenr |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Katalogdata (hvilke klassenr er brukt på poster m/Real-termen) |