Dekanen ønsker god jul

Dekan Sten Ludvigsen talte til alle ansatte under fakultetets avslutning tirsdag 19. desember. Utdrag fra talen kan du lese her.

Fakultetets tradisjonelle juleavslutning ble i år avholdt 19. desember. Foto: Shane David Colvin

Kjære medarbeidere,

Tradisjonen tro runder vi av arbeidsåret med kunstneriske innslag, og utdeling av priser for formidling og undervisning. Tradisjoner er det som skaper forankring, rutiner og for mange av oss en viss ro i en ellers travel førjulstid.

Med sine drøyt 20 år er UV-fakultetet med tre institutter og et senter det yngste på universitetet. Likevel er vi et middels stort fakultet, som presterer på høyde med våre naboer innen humaniora og samfunnsfag. Vi utvikler søknader som er i finalen til SFF, Toppforsk, forsknings- og yngre forskere-utlysninger innen HUMSAM-området. Selv om ikke alle søknader i finalene blir innvilget er det viktig at vi søker og viser at vi holder et høyt faglig nivå.

I 2017 har CEMO vært med å vinne Marie Sklodowska Curie Actions – Innovative Training Networks (ITN) PhD training grant.

Jeg er sikker på at NFR evalueringen kommer til å vise at vi som samlet fagmiljø bidrar på alle de områder som det forventes av oss.

Noen utfordringer som venter på oss

Denne høsten har vi blitt merket av hendelser som er viktige for oss.

#Meetoo-kampanjen setter en ny dagsorden for samfunnet i stort – og for oss ved UiO og UV. En rapport om mobbing utarbeidet ved Universitetet i Agder gir sektoren et grunnlag for å utvikle arbeids-, studie- og læringsmiljøer slik at alle kan bidra uten at man opplever å bli utsatt for uønsket adferd av noe slag.

Som fakultet ønsker vi å intensivere det arbeidet som pågår med arbeids- og læringsmiljøet – vi må ha klare normer for hva som er akseptabelt og uakseptabelt i vårt miljø. Vi i ledelsen ved fakultetet og ved enhetene vil samarbeide med ansatte og studenter om dette i 2018.

En travel hverdag

De aller fleste opplever livet og arbeidet ved universitetet hektisk. Det er dermed god grunn til å spørre hva som gjør at vi lar arbeidet vårt bli så hektisk?  Ikke alt kan forklares eksternt; noe i selve arbeidet må være av en slik karakter at vi legger inn så mye ekstra.

Jeg tenker at det er selve ideen om hva vi gjør i samfunnet. Det er få – om noen – andre institusjoner som har frihet og muligheter til å søke etter kunnskap ut fra egne preferanser, slik vi gjør det sammen med våre kolleger. De aller fleste av oss arbeider i forskergrupper og prosjekter – noe som skaper trygghet og muligheter for å ekspandere et forskningsområde i dybde og bredde. Denne søken etter kunnskap – etter en dypere erkjennelse, er selve drivkraften i arbeidet.

Om vi bruker vårt vakre bibliotek som utrykk og symbol for hva vi strever etter – eller nettet – er «ideen som kollektiv kunnskap» den bærende ideen.

Det første året er omme

Noen utfordringer kommer raskt på i det nye året, for eksempel videreføring og etablering av nye forskergrupper – en suksess som videreføres og videreutvikles.

Mer personlig fra Helge, Magne og meg: Vi har nå vært fakultetets dekanat i ett år. Vi håper dere har merket noe til oss – dog ikke for mye i hverdagen. Vi trives svært godt og har spennende arbeidsdager internt og eksternt.

Vi vil takke instituttledelsen ved IPED, ISP og ILS, samt senterledelsen ved CEMO for et svært godt samarbeid i året som har gått. Videre vil vi takke alle i administrasjonen ved alle enhetene og i fakultetssekretariatet for deres arbeid for alle. Det man lærer om igjen og om igjen som leder er hvor mye arbeid som knapt synes, men som skal til for alt skal virke i hverdagen. Dette gjelder alle medarbeidere ved alle enhetene. I deler av litteraturen om arbeid kalles dette «invisible work» og «articulation work». Vi må se hvor viktig dette er og anerkjenne det.

Og til dere alle: Fortsett det hektiske og søkende arbeidet i 2018 og støtt hverandre i dette – det er gjennom felles løft vi kan bli enda bedre i året som kommer.

Jeg ønsker med dette alle en riktig fredelig jul og et godt nyttår!

Publisert 22. des. 2017 10:11 - Sist endret 22. des. 2017 10:11
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere