Dekanens julehilsen

Dekan Rita Hvistendal talte til alle ansatte under fakultetets avslutning tirsdag 14. desember. Talen kan du lese her.

Smilende Hvistendal foran et juletre. foto

Rita Hvistendal oppsummerte et uvanlig, men innholdsrikt år, takket ansatte og ønsket alle god jul. Foto: Stefan V. Strømnes/UiO

Kjære kolleger ved fakultetet vårt!

Et år er snart omme, og tiden har kommet for et tilbakeblikk. Vanlige år finnes neppe. I rekken av mer eller mindre uvanlige år i fakultetets 25 år lange historie må 2021 skille seg ut. Fakultetet åpnet året med å stenge. Stengte bygninger, lesesaler, undervisningsrom. Mer eller mindre all aktivitet på fakultetet foregikk i et halvt år fra pc-er i private hjem spredt ut over store deler av landet og over landegrensene.

Ser vi på resultatene fra dette halve året med stengte lokaler og fysisk avstand, er de forbausende gode. Undervisningen har gått sin digitale gang, studentene har tatt sine eksamener i minst like stor grad som tidligere og med minst like gode resultater, og flere studenter enn vanlig har meldt seg til flere av studiene våre i høst.

Utdanning har i denne situasjonen vært et holdepunkt for mange, og kanskje forteller det oss noe om utdanningens vesen. Utdanning peker framover, og til utdanning kan det knyttes håp. Og på vårt fakultet har heller ingen gitt opp. Alle har brettet opp ermene og gjort en uvanlig innsats, og slik har vi inspirert hverandre. Vi har alle lært, lært å bruke nye verktøy på nye måter, lært andre å bruke nye verktøy på nye måter, lært å overskride grensene for hva vi tror vi kan lære, lært hvordan vi faktisk kan omstille oss til en ny arbeidssituasjon hvor krevende den enn har vært, lært hvor viktig det er å ta vare på hverandre, og hvor avhengige vi er av støtte, og noen har også lært hvor egne grenser går.

Da vi åpnet igjen i høst, var det som å oppdage gammel lærdom, om hvor viktig det er å se hverandre, og om hvor viktig samhandling er for læring. Gleden var stor da vi kunne møtes for å feire fakultetets 25 uvanlige år, i to uker med faglige og sosiale arrangementer og en stor fest der rektor ga oss en uforglemmelig anerkjennelse som et internasjonalt kraftsenter for utdanningsvitenskapelig forskning som påvirker politikkutforming og praksis i utdanningssektoren og bidrar til samfunnets verdimessige og kunnskapsmessige beredskap. Talen ble postet på Rektorbloggen så alle kan lese den. Den står der fortsatt. Klikk, les og nyt anerkjennelsen!

Dette årets innsats viser til fulle at denne anerkjennelsen er velfortjent. En stor takk til instituttene og CEMO for omfattende og svært godt arbeid dette uvanlige året. Det er dere som er fakultetet. Det er hos dere virksomheten vår drives. Det er hos dere nye forskningsresultater skapes, og nye lektorer, pedagoger, spesialpedagoger, skoleledere og eksperter på pedagogiske målinger utdannes.

Et lite utvalg av hva fakultetet har oppnådd i år, tyder på at det kan karakteriseres som et forskningens år. Alle instituttene har fått innvilget store forskningsprosjekter fra NFR og fra ulike oppdragsgivere. Disse prosjektene vil bidra betydelig til den samlede forskningen ved fakultetet, blant annet med nye stipendiater og postdoktorer. ISP har fått innvilget et nasjonalt senter for spesialpedagogisk forskning og inkluderende praksis, SpedAims, med Monica Melby-Lervåg som leder. Senteret skal lede an i en nasjonal innsats for å heve kvaliteten på spesialpedagogisk forskning og gi detaljerte planer for hvordan forskningsresultatene kan implementeres i skolen og gi samfunnseffekter. CEMO med senterleder Sigrid Blömeke i spissen har kommet til finalen med sin SFF-søknad om Equality in Education og med samarbeidspartnere fra alle instituttene. Ansatte ved IPED bidrar dessuten i en SFF-søknad fra Institutt for medier og kommunikasjon ved Humanistisk fakultet, som også er finalist. Hvis en av disse søknadene innvilges, vil det få store ringvirkninger for forskningen ved fakultetet i mer enn ti år framover og særlig for de instituttene som er involvert. Svaret om vårt fakultet vil få sitt første SFF, senter for fremragende forskning, kommer forhåpentligvis til høsten.

Våre 13 forskergrupper har søkt om fornyet status i år og fått det innvilget, og arbeidet i gruppene viser høy kvalitet. En rekke av våre forskere har mottatt utmerkelser og er hentet inn til betydningsfulle verv nasjonalt og internasjonalt. Særlig vil jeg framheve våre yngre forskeres innsats. I år har våre unge forskere hentet inn hele to nye NFR-prosjekt for Yngre forskere, og i år har vi hele tre medlemmer i det prestisjefylte Akademiet for Yngre forskere. Noen enkeltinnsatser fortjener å nevnes særskilt. Ved universitetets årsfest i september mottok Rachelle Esterhazy ved IPED Kongens gullmedalje for sin avhandling om bruk av tilbakemeldinger i høyere utdanning. Og i dag ble det kjent at universitetets velferdspris går til to stipendiater. Den ene er Henrik Galligani Ræder. Han får prisen for sin innsats for internasjonale forskerrekrutter ved CEMO som er nykommere i landet uten et sosialt nettverk. Han har brukt mye av sin fritid på å hjelpe dem til rette så de føler seg velkomne, og slik er han et godt eksempel for oss alle. Vi gleder oss til å følge alle våre yngre forskere videre.

Hele 18 doktorander har disputert i år. Det er imponerende i et korona-år der mange har blitt forsinket, blant annet fordi det har vært vanskelig å drive datainnsamling, og en stor takk går til veiledere, forskningsstøtte og alle som har bidratt til at avhandlingene har blitt ferdigstilt og godkjent.

Forskning får betydning når den gjøres kjent og når ut til forskerfellesskapet og i samfunnet. Ved vårt fakultet gjøres det en stor innsats for forskningsformidling, og særlig har podkast fått et oppsving. Fakultetet har nå en egen podkast, Læring, som ble lansert i fjor. I år har det kommet hele 15 nye episoder der forskere og andre med praktisk erfaring samtaler om forskning og læring. Her er det svært mye interessant ny kunnskap. Klikk og lytt!

Vi forsker på utdanning, og vi utdanner basert på forskning, og våre utdanninger blir veid og målt. I korona-året har mer tid gått til undervisning, og våre undervisere er stilt overfor nye utfordringer. Mange har gjort en stor ekstrainnsats for å legge den digitale undervisningen godt til rette for studentene og arbeidet for at studentene skulle kunne oppleve en viss grad av fellesskap, selv digitalt. I dette arbeidet har god brukerstøtte og fagnær IT ved lab-miljøene våre spilt en viktig rolle. Vi har markert oss som et fakultet med høy kvalitet på undervisningen og der det skjer mye nyskaping. Hele fire av de 13 medlemmene i UiOs pedagogiske akademi kommer fra vårt fakultet og er meritterte undervisere, alle fra ILS. I år evaluerer NOKUT landets lektorutdanninger, deriblant vårt lektorprogram, som er den største lektorutdanningen i landet. Programmet har hatt svært god framgang i studentgjennomføring og utdanner nå langt flere kandidater enn for få år siden. Den positive utviklingen i programmet og det gode samarbeidet med de fire andre fakultetene som lektorstudentene studerer ved, ble lagt merke til av evalueringspanelet. Dette er en anerkjennelse av den gode kvaliteten som er skapt i programmet gjennom et langsiktig arbeid ved ILS.

Studentene ved fakultetet vårt er engasjerte og dedikerte, reflekterte og kritiske, og de ansporer oss til å gjøre en ekstra innsats. På nyåret vil oppgraderte fellesarealer og nyinnredete undervisningsrom med helt nytt digitalt utstyr stå klar til å tas i bruk av studenter og ansatte, og vi ser fram til at de nye læringsomgivelsene blir utforsket. Fakultetet har i år fått et nytt senter for innovasjon og digitalisering i utdanning, IDEA, og senteret vil stå for opplæring av utstyret i de nye rommene og for deling av nyskapende undervisningspraksis, særlig med bruk av digitale ressurser. Med dette håper vi å legge forholdene bedre til rette for undervisning i teknologirike omgivelser. Det nye året vil også starte opp med en rekke seminarer om bærekraftig utvikling som et ledd i arbeidet med å utforme en strategi for fakultetet på dette området. Slik vil vi svare på universitetets strategiske mål for klima, miljø og bærekraft.

Alt det gode arbeidet som gjøres med forskning og utdanning på fakultetet vårt, hadde ikke vært mulig uten et svært godt støtteapparat. Vi er heldige på UV som har en profesjonell og effektiv administrasjon som legger alt godt til rette for oss. En stor takk til alle dere som hver dag arbeider for at alt skal gå rett for seg og fungere vel.

Og til slutt en takk til pro- og visedekanene for det gode samarbeidet og til min høyre hånd, allestedsnærværende fakultetsdirektør Bård Kjos!

Året slutter der det begynte. Hjemmekontor og en meters avstand gjeninnføres i første omgang fram til 15. januar. Det er ikke denne inngangen vi ønsket oss til det nye året, men med de erfaringene vi har gjort, står vi bedre rustet til å takle de utfordringene som vil møte oss i det nye året. For vi har lært. Tross en del usikkerhet, er en ting sikkert. Det vil bli nok et uvanlig år.

 

Dear colleagues,

Your work this year has been undertaken during what continues to be challenging times for many. I cannot thank you enough. I hope the end of the year holidays bring each and every one of you some time to relax and reenergize for the coming year. I am looking forward to what 2022 brings!

I wish you all a Merry Christmas and a Happy New Year!

 

God jul og et godt nytt år ønskes dere alle sammen

Publisert 16. des. 2021 14:12 - Sist endret 16. des. 2021 14:12
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere