Dekanens julehilsen til ansatte

- Et år er fylt av mange små og store hendelser, noen planlagte og styrte, andre tilfeldige og overrumplende, sier dekan Rita Hvistendal i sin tale til de ansatte under fakultets juleavslutning i Helga Engs hus. Hele talen kan du lese her. 

Oversiktsbilde. Dekanen taler med ansatte som tiløhrere.

Kjære kolleger ved fakultetet vårt!

Et år er fylt av mange små og store hendelser, noen planlagte og styrte, andre tilfeldige og overrumplende. Det ene året kan flyte av gårde nesten uten at vi merker det, det andre kan bryte kontinuiteten på en slik måte at vi peker tilbake på det og sier at sånn var det året.  2022 har vært et kontrastfylt år.

Det var det året da vi gjenopprettet kontinuiteten. Langsomt åpnet samfunnet opp igjen, og vi fant tilbake til kontorene og undervisningsrommene og til gleden over å møte kolleger og studenter og skape det gode samspillet på nytt. Helga Engs hus ønsket oss velkommen til nyoppussede og digitalt velutstyrte undervisningsrom og oppgraderte fellesarealer. Det tar tid å utforske og ta i bruk nye læringsomgivelser, og vårt senter for innovasjon og digitalisering, IDEA, har derfor drevet opplæring i pedagogisk bruk av utstyret i de nye rommene. Takk til alle som har gått inn for å lære seg ny undervisningsteknologi og nye pedagogiske måter å bruke den på! Også studentene våre har deltatt i opplæringen, som læringsassistenter. De har høstet nyttig erfaring og henter inspirasjon i IDEA studentstudio. Det er et tiltak som NOKUT merket seg da de nylig var på besøk for å evaluere kvalitetsarbeidet i utdanningene ved universitetet. De nye undervisningslokalene er også til stor inspirasjon i utviklingen av studieprogrammene våre og utforsking av nye studiedesign. Takk til visedekan Crina Damsa som leder IDEA og det nyskapende arbeidet der. Det blir lagt merke til også utenfor vårt fakultet.

2022 har vært året for de store seirene som belønner vår langvarige og sterke innsats i forskning og utdanning. I høst sto jubelen i taket da fakultetet vårt for aller første gang fikk innvilget et senter for fremragende forskning fra Forskningsrådet, CREATE, Centre for Research on Equality in Education, med CEMOs Sigrid Bloemeke som senterets første leder.  Senteret vil fylle et stort og viktig samfunnsoppdrag gjennom sin forskning på utdanningsforskjeller og på hvordan vi kan fremme likeverd gjennom utdanning. Det bekrefter den ledende posisjonen fakultetet vårt har innenfor utdanningsvitenskap, og det vil gjøre oss til en enda mer ettertraktet samarbeidspartner internasjonalt. CREATE vil også styrke det interne forskningssamarbeidet fordi alle enhetene ved fakultetet er med, om enn i ulik grad. Ikke minst ser vi fram til å rekruttere mange unge utdanningsforskere til senteret. I høst startet vi konseptet Uke 42, en hel uke med karriereutvikling for forskere i starten av sin karriere, som vi gleder oss til å tilby også til de nye rekruttene i senteret.

Nå arbeider Sigrid og fakultetsledelsen med å få senteret på plass. De første stillingene er utlyst, og spørsmålet om hvor senteret skal holde til, håper vi å kunne gi svar på på nyåret. Aller mest gleder vi oss til en feiende flott oppstart for senteret neste høst.

I år har også Sped Aims, Senter for spesialpedagogisk forskning og inkluderende praksis ved Institutt for spesialpedagogikk (ISP), hatt sitt første normale driftsår med imponerende stor aktivitet. Det er godt å se at nye sentre overtar når andre går mot sin avslutning. I år avsluttes ProTed, Senter for fremragende lærerutdanning etter mer enn ti års høy aktivitet, og neste år avsluttes QUINT, vårt fremragende senter for kvalitet i undervisningen, begge ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS). Disse sentrene har gitt viktige bidrag til ny kunnskap om kvalitet i gjennomføring av god utdanning og i forskning på hva som er god utdanning. Ved universitetets årsfest ble professor Pamela Grossman utnevnt til æresdoktor ved fakultetet vårt. Gjennom mange år har hun nettopp forsket på hva som gjør den gode læreren god, og hvordan vi kan beholde gode lærere i skolen.

I fjor startet NOKUT en nasjonal evaluering av lektorutdanningene, ledet av Inga Staal Jenset ved ILS. I år kom konklusjonene. Lektorprogrammet ved UiO ble spesielt framhevet som utmerket, velstrukturert og velfungerende. Det er imponerende med tanke på at programmet gjennomføres som et samarbeid mellom hele fem fakultet, og det er en anerkjennelse av den gode kvaliteten som er utviklet i programmet gjennom et langsiktig og systematisk arbeid ved ILS. I år evaluerer NOKUT også masterprogrammet i spesialpedagogikk ved ISP, og vi ser fram til resultatene neste år. Året har også brakt oss en ny merittert underviser, Inga Bostad ved Institutt for pedagogikk (IPED), og fakultetet vårt har nå hele 5 medlemmer av totalt 15 i UiOs pedagogiske akademi.

I årets siste styremøte vedtok fakultetsstyret en egen bærekraftstrategi. Dermed er et arbeid som har strukket seg over halvannet år, og som har involvert mange av våre administrativt og vitenskapelig ansatte, fullført. Fakultetsstyret berømmet både resultatet og hvor godt arbeidet er forankret på fakultetet. Strategien vil bli lansert med brask og bram på nyåret, og jeg takker arbeidsgruppene og alle som har bidratt, for den viktige innsatsen, ikke minst forskningsdekan Erik Knain som har vært en drivkraft bak strategien. Det største arbeidet ligger likevel foran oss, for strategien må følges opp av tiltak som gjennomføres i hele organisasjonen. Med den nye strategien ønsker vi å markere UV-fakultetet som en viktig bidragsyter til en bærekraftig utvikling gjennom forskning og utdanning og i partnerskap med skole og arbeidsliv. Ved utdelingen av fakultetets priser neste år vil vi derfor også dele ut en pris for godt bærekraftarbeid ved fakultetet. Så nå kan det gode arbeidet starte!

2022 har også vært et år for sorg. I november gikk Kirsti Lyngvær Engelien bort etter lengre tids sykdom, bare 52 år gammel. Som utdanningsleder ved ILS gjennom ti år vil Kirsti særlig huskes for sitt store arbeid med å omforme lektorprogrammet. Med Kirstis bortgang har ILS mistet en drivkraft for innovasjon i utdanningene og en omsorgsfull og høyt elsket kollega. Vi minnes henne med stor respekt og i dyp takknemlighet.

For å drive langsiktig og uavhengig utdanningsforskning og utvikling av utdanningene våre er vi avhengig av forutsigbarhet. I år har denne forutsigbarheten blitt rokket ved. Forskningsrådet har fått endrede betingelser og har innvilget færre prosjekter enn tidligere. Det har også vi på UV merket. Heldigvis er det nå i gang et godt arbeid ved enhetene for å søke prosjekter som finansieres av andre institusjoner.

Vår sektor har dessuten opplevd kutt og økte utgifter, og det vil også vi se konsekvensene av det kommende året. Sterkest reagerer vi på innføringen av studieavgift for studenter utenfra EU og EØS. Avgiften bryter med gratisprinsippet i norsk utdanning og oppleves som usolidarisk. Vi vet ennå ikke hva den vil bety, men den kan redusere rekrutteringen til de tre viktige internasjonale masterprogrammene våre, og det bekymrer oss. I denne situasjonen vil jeg berømme alle instituttene og CEMO for det store arbeidet dere gjør for å tilpasse virksomheten til endrede rammebetingelser.

2022 var også det året da vi måtte innse at vi ikke lenger lever i en fredelig del av verden. Angrepet på Ukraina og den langvarige krigen i landet har dannet et mørkt bakteppe for vår opplevelse av året som har gått. Det er med fortvilelse vi daglig mottar nyheter om smertefulle menneskelige lidelser og store ødeleggelser. I vår tilrettela vi for å ta opp mange flyktninger fra Ukraina i studieprogrammene våre, noe som senere viste seg ikke å bli nødvendig. Likevel var det godt å se hvor raskt alle enhetene ved fakultetet vårt kom opp med forslag til ulike tilpassede tilbud. Det viste en stor vilje og evne til å yte støtte, og til nyorientering og omstilling, som vi også kan få bruk for i tiden framover.

2023 kan bli et år da vi tydelig må vise hvordan vi står opp for grunnleggende samfunnsverdier, slik Peter Maassen ved IPED nylig gjorde da han talte til EU-parlamentet om trekk ved utviklingen av akademisk frihet i Europa.

Tross noen bekymringer har vi likevel grunn til å gå inn i det nye året med stolthet over alt vi lykkes med. En stor takk til dere alle for et vedvarende engasjement for utdanning og utdanningsforskning og en enestående innsats i året som har gått! Takket være denne innsatsen vil vi nå flere milepæler også i året som kommer, men resultatene kommer ikke av seg selv. I høst har vi gjennomført en arbeidsmiljøundersøkelse som viser at mange opplever et stort arbeidspress. Undersøkelsen vil bli fulgt opp på nyåret gjennom personalsamlinger og tiltak på enhetene.

Der forskere og undervisere går foran og skaper gode resultater for fakultetet vårt, står et solid støtteapparat bak. En stor takk til administrasjonen for det gode arbeidet dere gjør for fakultetet vårt. Fra 1. januar inntrer en endring i organisasjonen vår. Da vil vi ikke lenger ha en egen IT-seksjon ved fakultetet. Jeg vil ønske alle IT-medarbeiderne lykke til i nye stillinger. Spesielt vil jeg takke Åge Vatnøy som har ledet seksjonen gjennom mange år, og som nå går over i en ny stilling sentralt ved UiO.

Til slutt en takk til pro- og visedekanene for det gode samarbeidet, og ikke minst til Melanie Kirmess for det solide arbeidet som prodekan for studier og som min høyre hånd og stedfortreder. Og til slutt en takk til fakultetsdirektør Bård Kjos for en utrettelig innsats for UV-fakultetet!

Dear colleagues,

I cannot thank you enough for your work this year. I hope the end of the year holidays bring each one of you some time to relax and reenergize for the coming year. I am looking forward to what 2023 brings! I wish you all a Merry Christmas and a Happy New Year!

Ute faller snøen som himmelsk korrekturlakk over landskapet og året som har gått, og innbyr til fred og ro før et nytt år tar tak i oss.

God jul og godt nytt år ønsker jeg dere alle sammen!

Av Rita Hvistendal
Publisert 21. des. 2022 11:13 - Sist endret 21. des. 2022 11:13
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere