Dekanens julehilsen

Julen er en høytid som gir tid og rom for ettertanke på året som har gått. Les utdrag fra dekanens tale til alle ansatte på Det utdanningsvitenskapelige fakultets juleavslutning 13. desember.

Julekule på gren. Foto

Dekan Sten Ludvigsen takket alle ansatte under fakultetets juleavslutning i Helga Engs hus 13. desember. Foto: UiO/Shane Colvin

En mørk høstdag kom Times Higher med sin rangering. Her var UV på topp av fakultetene ved i UiO, og nr. 2 i Norden innen utdanningsvitenskap. Vi skal ha en sunn skepsis og kritisk innstilling til slike rangeringer og deres kunnskapsgrunnlag, men de kan utsi noe som er viktig for oss ved UV og som vi kan være stolte av.

En rimelig tolkning er at alle ansatte ved UV bidrar til et meget velfungerende faglig miljø innen forskning, utdanning og formidling. Vi kan opplagt bli enda bedre – men den ettermiddagen da rangeringen ble offentliggjort var det grunn til bare å glede seg!

Refleksjoner og strategi

UiO nærmer seg slutten av en strategiprosess som har vært preget av viktige verdispørsmål.  UV  vil følge opp UiOs veivalg der vi kan være en signifikant bidragsyter. Og vi vil legge avgjørende vekt på å prioritere fri og nysgjerrighetsdrevet forskning nå og i fremtiden ut fra vårt samfunnsoppdrag.

Ser vi på samfunnsutviklingen, er det flere ulike tema og kunnskapsområder som kan trekkes frem. Hva betyr det

• når en rekke typer av forskning viser at forskjellene mellom elever øker, og at mange elever strever med å lære grunnleggende ferdigheter og kompetanser.
  • når flere typer forskning viser at lesevaner og lesning endrer karakter når digitaliseringen slår inn i alle livssfærer.
  • når alle deltakere i arbeidslivet må lære gjennom det daglige arbeidet – gjennom hele yrkeslivet.

Vi må også spørre oss om hva det innebærer at de ekspertene vi utdanner må mestre stadig mer komplekse sammenhenger – og at det rettes nye forventinger om hva de skal bidra med. Hva innebærer det f.eks. for lærere å undervise i et klasserom der alle elever har hver sin datamaskin? Dette er historisk sett nytt. Digitaliseringen skaper nye vilkår og effekter, samtidig som det er læring og undervisning som er vårt fokus.

• På hvilke områder kan vi være med å utdanne borgere som kan bidra til kulturer der bærekraftige samfunn skapes – lokalt og globalt?
  • Hva blir de mest sentrale former for «literacy» – skriftspråksforskning – fremover?
  • Hva skal til for å løfte elever som strever med å nå et nivå der de kan delta og bidra i skolen, og senere i arbeidslivet?
  • Hvilke normative problemer er de mest sentrale i vår tid?
  • Og hvilke styrings- og ledelsesformer kan fungere når organisasjoner endres i form av nye digitale ressurser? Blir mål mindre viktig, når empiriske data gir oss bedre grunnlag for utviklingen i skolen og hos oss selv på UV?

Disse og en rekke andre spørsmål utgjør noen av de utfordringer som vi som fakultet møter i hverdagen, og mange av disse vil forsterkes i årene som kommer.

UV-fakultetet har sterke forskningsmiljøer innen disse feltene, men samtidig trenger vi å fornye vår forskning og våre kunnskapstradisjoner.

Flere nye prosjekter med eksterne midler i 2019

Gratulerer til alle som har lykkes med sine søknader om eksterne midler i 2019! Dette er viktig for dere som arbeider i prosjektene, og for oss alle som fakultet.

NFRs ulike prosjekttyper innebærer en økende differensiering av forskningsmidler. Vår jobb må alltid være å utvikle kunnskap som kan skape et mer robust kunnskapsgrunnlag for ulike former for beslutninger – enten de er rent faglige eller de kommer i skjæringspunktet mellom politikk og fag.

Ved flere av instituttene og CEMO kommer det nok nye NFR prosjekter – innen forskning og innovasjon. Vi venter spent på nyheter fra NFR denne uken.

Et blikk på fremtiden

Hvor kommer den neste store endringen ved UV? Mest sannsynlig på våre studieprogrammer. Om fire år burde vi være klar for å søke om en SFU, der vi tar bruk vår kunnskap om læring, undervisning og utdanning.

Selv om mange av studieprogrammene er justert og fornyet vil samfunnsendringene kreve at vi videreutvikler våre studietilbud. I brukerpanelene som gir innspill til IPED, ISP, ILS og CEMO om hva de mener vi kan gjøre bedre og annerledes pekes det på viktige forhold som vi må arbeide mer med.

Og vi trenger å forstå samtidens studenter bedre. For hva skal være «kontrakten» mellom oss og studentene i årene som kommer?

Vi  i ledelsen ved fakultetet og instituttene/senteret vil fortsette vårt samarbeid med ansatte og studenter om arbeidet med å skape et godt og trygt arbeids- og læringsmiljø. Nye studier viser at seksuell trakassering og mobbing skjer. Vi må fortsette å være tydelige på hvilke sosiale normer som gjelder, og der det er relevant; koble dette til faglige standarder.

Tusen takk

Fakultetsledelsen vil takke instituttledelsen ved IPED, ISP, ILS og senterledelsen ved CEMO for et svært godt samarbeid i året som har gått, og alle i administrasjonen ved alle enhetene og fakultetssekretariatet for deres arbeid for alle.

Og til slutt en gjentagelse fra i fjor: det man lærer om igjen og om igjen som leder er hvor mye arbeid som knapt synes som skal til for alt skal virke i hverdagen – dette gjelder alle ved alle enhetene.

Ønsker med dette alle en riktig fredelig jul og et godt nyttår.

Sten Ludvigsen

Av Sten Ludvigsen
Publisert 20. des. 2019 11:06 - Sist endret 20. des. 2019 11:07
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere