Et fakultet i godt gjenge

Virksomheten i vårsemesteret lover godt for høsten som kommer. Fakultetet har markert seg positivt både ved til tildeling av forskningsmidler, som et populært studiested og som en velfungerende administrativ organisasjon.

Dekan Berit Karseth. Foto Shane Colvin/UV

UV er representert i hele seks prosjekter som nylig ble tildelt støtte fra Forskningsrådets nye storsatsing på utdanningsforskning, FINNUT-programmet, og våre forskere er prosjektledere for tre av disse. I tillegg har UV fått to forprosjekter knyttet til FINNUTs innovasjonssatsning.

Flere søknader er også sent til FRIPRO der resultatet kommer i desember.  Vi er også aktive på den europeiske arenaen. Så langt i år er det sendt inn en ERC søknad (starting grant) og en søknad innenfor de tematiske utlysningene. Å øke omfanget av ekstern finansiering gjennom EU er et viktig mål for UiO og for UV-fakultetet. For at vi skal lykkes med dette, arbeider vi nå for å utvikle gode støttestrukturer og godt samarbeid på alle nivå. I tillegg må vi arbeide målrettet på ledernivå for å motivere aktuelle søkere og fagmiljøer ved våre institutter.

Forskergruppeorganisering er et viktig virkemiddel for å utvikle dedikerte fagmiljøer med stort potensial for eksternt finansierte forskningsprosjekter. I de nylig reviderte retningslinjene for fakultære forskergrupper går fakultetet et skritt videre for å styrke forskningsaktiviteten fram mot 2020 med fokus på kvalitet i publisering, innhenting av eksterne midler og internasjonalisering.

Årets tall fra Samordna opptak viser en solid oppgang i antallet studenter som har våre studier som sitt førstevalg. Å rekruttere flere primærsøkere har vært en viktig oppgave de siste årene og tallene for høsten viser at utviklingen går i riktig retning. Søkertallene fra masteropptakene er også så langt vi kan se gode. Det er for første gang blitt gjennomført et felles masteropptak ved UiO. Dette bidrar til en enklere opptaksprosess både for studentene og for vår studieadministrasjon.

Riktig retning er det også på fakultetets satsing på digital eksamen. Ved UV er 19 av 21 skoleeksamener denne våren blitt gjennomført på pc. Dette omfatter nærmere 600 studenter.  Av de 180 studentene som deltok på vår spørreundersøkelse svarte 90 % at de var fornøyd med ordningen.  I tillegg til såkalte skoleeksamener er fakultetet ved ILS helt i front på UiO når det gjelder digital hjemmeeksamen. Nå er det viktig at den kompetansen som finnes hos oss om digital eksamen deles og brukes på hele fakultetet.

I løpet av våren har ILS funnet seg til rette i nytt bygg og alle tre instituttene og CEMO er inne i en periode med mange nyansettelser. Dette lover godt.

Så kjære alle sammen – tida er inne for å ta en velfortjent sommerferie og lade batteriene frem mot et nytt studieår med nye, motiverte studenter.

God sommer!

Publisert 20. juni 2014 12:34 - Sist endret 3. okt. 2014 13:45
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere