Faglige prioriteringer med resultater

Det er snart 5 år siden UV-fakultetet utarbeidet dokumentet Faglige prioriteringer. Selv om noen kanskje ser tilbake på dette arbeidet som både krevende og utfordrende, kom fakultetet samlet sett fram til en mer synlig profil blant annet gjennom åtte utvalgte forskningsområder.

Foto: Shane Colvin

I årene som har gått har UV-fakultetets ansatte arbeidet for å styrke den strategiske utviklingen av forskningsinnsatsen. Det har blitt lagt ned en betydelig innsats i å tydeliggjøre de ulike programmenes forskningstilknytning, videreutvikle fakultetets internasjonale profil og styrke vår posisjon som lærerutdanningsinstitusjon.

Et viktig tiltak i fakultetets forskningsstrategi har vært etableringen av forskergrupper. Gruppene har samlet forskere omkring felles, men romslige problemstillinger. De har også bidratt til at forskningsaktiviteten har blitt mer synlig for studentene.

Det er ikke tvil om at UVs strategi på mange måter har vært vellykket. Dette viser seg ikke minst i den økte publiseringstakten.  Utdanningsprogrammenes forskningsforankring er også blitt sterkere, og den internasjonale orienteringen er tydeligere til stede i mange av våre utdanningstilbud.

Men det er også rom for forbedring og videreutvikling. Ikke minst er det nødvendig å ta en gjennomgang for å se om «kart og terreng» fortsatt stemmer overens.  Dette er viktig ikke bare for oss, men for hele UiO, som har bedt oss om å vektlegge følgende spørsmål i den kommende gjennomgangen av våre faglige prioriteringer:

• Hvilke virkemidler har vi benyttet og hva er våre erfaringer?
• Hvilke hindringer for å gjennomføre faglige prioriteringer har vist seg særlig krevende?
• I hvilken grad har gjennomføring av faglige prioritering gitt bidrag til kvalitetsutvikling
  og faglig fornyelse?

Svarene på disse spørsmålene vil gi oss et godt grunnlag for videre utvikling. Jeg ser fram til gode og kloke innspill i prosessen som i første omgang starter på instituttene.

Publisert 25. feb. 2013 11:35 - Sist endret 26. nov. 2015 10:35
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere