Felles vei videre

Vi er halvveis i strategiperioden, og det er på tide å stoppe opp, ta et skritt tilbake å se på strategien vår med nytt blikk. Ikke fordi vi skal lage en ny fakultetsstrategi, men fordi det kan være nyttig å gjøre enkelte justeringer ut fra dagens situasjon. Derfor var revisjon av strategisk plan tema på høstens Fakultetsstyreseminar.

Det handler om å involvere nye representanter i institutt- og fakultetsstyrer. Og det handler om å fjerne momenter, som kanskje allerede er blitt utdaterte, og legge til nye og mer aktuelle problemstillinger. Det er flere eksterne momenter som vil ha betydning både for UV og UiOs framtidige strategiske retning:

• “Build a Ladder to the Stars”, rapporten fra UiOs Strategic Advisory Board (SAB)

• KDs brev til sektoren om innspill til arbeidet med framtidig struktur i universitets- og høgskolesektoren

• Regjeringens nye finansieringsutvalg med krav om både resultatbaserte og konkurransebaserte finansierings-mekanismer

• Eksterne kilder til finansiering: EU Horizon 2020, NFRs policy, KD/Direktorat

• Kartleggingsstudier om våre studenter og kandidater nasjonalt og ved UiO

Våre diskusjoner skjer ikke i et vakuum. Vi beveger oss i et landskap hvor konkurransen er sterk og forventningene rettes fra mange aktører. Vi må ta inn over oss både de strategiske justeringene som gjøres ved UiO, og de endrede rammebetingelsene som ellers vil komme.

I dette landskapet av konkurranse og forventninger, er det imidlertid helt avgjørende at vi setter vår egen dagsorden og skaper en felles forståelse av hvem vi er og ønsker å være som fakultet de neste fem årene. Det er det dette handler om.

Publisert 2. okt. 2014 14:45 - Sist endret 2. okt. 2014 14:45
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere