Fornyelse av prioriterte forskningsområder

Våre prioriterte forskningsområder ble utarbeidet i 2008. Fakultetsledelsen har nå gjennomført en vurdering av satsingsområdene, og dette arbeidet vil danne grunnlag for kommende justering av forskningsprioriteringene.

Dekanatet på UV. FOTO: Shane Colvin/UV

Fornyelse av prioriterte forskningsområder

UVs prioriterte forskningsområder ble utarbeidet i 2008. Fakultetsledelsen har nå gjennomført en vurdering av disse, og dette arbeidet vil danne grunnlag for kommende justering av forskningsområdene.

Vurderingen vår baserer seg på en gjennomgang av forskningsresultater (publisering), omfang av ekstern forskningsstøtte og antall ansatte som bidrar inn på forskningsområdet. Vi har også vurdert områdenes nedslag når det gjelder utdanning, med særlig vekt på masterprogrammene.

Konklusjonen er at vi forsker innen alle prioriterte områder, og at disse områdene har høy samfunns- og utdanningsrelevans.  Forskningsstyrken og områdenes internasjonale orientering varierer, og vi ser at noen områder er mer robuste enn andre. Dette viser seg i antall publiseringer, omfanget av ekstern forskningsstøtte, antall doktorgradskandidater og ansatte som bidrar inn mot feltet.

I vurderingsarbeidet har vi også sett at det er områder og tematikker som er viktig i UVs forskningsportefølje som ikke dekkes av dagens prioritering. Forskning på lærerutdanning og lærerarbeid er et slikt område som kanskje bør gis en tydelig profil. I den kommende prosessen må vi også vurdere om noen av områdene er tjent med en endret profil, og vi må utarbeide klarere formuleringer knyttet til de enkelte prioriteringsområdene.

Det er en del usikkerhet knyttet til grunnlagsmaterialet vi har basert gjennomgangen vår på.  Vi har forsøkt å ta høyde for dette i vurderingene våre, men dersom du har en annen oppfatning, så gi oss gjerne en tilbakemelding.

Betydningen av våre forskningsområder er tydelig framhevet i utkastet til ny hovedstrategi for NFR. Der står det at det er behov for «styrket kunnskap om barn, unge og voksnes utvikling og læring fra barnehage til høyere utdanning, og for kunnskap om yrkesutøvelse, ledelse og organisering av tjenestene i praksisfeltet, men også om struktur og organisering av utdanningene».

Vi regner med at instituttene inviterer til møter med egne ansatte. På bakgrunn av tilbakemeldingene, vil vi presenteres et utkast på et seminar i løpet av januar 2015. Nye prioriterte områder vedtas deretter av fakultetsstyret i mars.

Publisert 11. nov. 2014 08:56 - Sist endret 26. nov. 2015 10:37
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere