Innovasjon - et samfunnsansvar

2013 er Innovasjonsåret ved UiO, og ved Det utdanningsvitenskapelige fakultetet.

Innovasjon blir ofte knyttet til markedstenkning og kommersiell virksomhet. På samme måte blir begrepet assosiert med naturvitenskapelig forskning, snarere enn forskning innen våre kunnskapsområder. I UiOs handlingsplan er imidlertid innovasjon «… nye eller vesentlig forbedrede varer, tjenester, prosesser, organisasjonsformer eller markedsføringsmodeller som tas i bruk for å oppnå samfunnsnytte». Å bidra til innovasjon handler altså om å ta et samfunnsansvar og er dermed også høyst relevant for vårt fagfelt.

På årets fakultetsstyreseminar var nettopp innovasjon tema, og professor Reijo Miettinen fra Universitetet i Helsinki minnet oss om velferdsstatens betydning for innovasjon. Velferdsstaten og det offentlige utdanningssystemet øker alles sjanse til å bidra i samfunnet – også gjennom innovasjon.

Spesialrådgiver Odd M. Reitevold, fra Forskningsrådet var også invitert og fortalte om mulighetene som ligger i Forskningsrådets programmer som er spesielt utviklet med tanke på innovasjon. Og også om hvordan innovasjon er sentralt i det nye store programmet Forskning og innovasjon i utdanning (FINNUT) som erstatter Utdanning 2020 og PRAKUT. Ett større fokus på innovasjon er også tydelig i EUs rammeprogram for forskning, Horizon 2020.

Vårt fakultet, som er et førende miljø innen utdanningsvitenskapelig forskning , må ta et selvstendig ansvar for innovasjon.  Og vi må støtte opp under den nasjonale strategien som fremkommer i Innovasjonsmeldingen «Et nyskapende og bærekraftig Norge» (2008 -2009), slik at vår forskning og utdanning i mest mulig grad kommer samfunnet til nytte.

En innovasjonssatsing er et langsiktig arbeid. For fakultetets del vil Innovasjonsåret 2013 resultere i en plan for innovasjon. Målet er at vi gjennom økt oppmerksomhet og kunnskap om innovasjon på sikt vil bygge en innovasjonskultur på UV.

Ikke minst blir innovasjon et viktig moment når fakultetet skal sende sine søknader til Forskningsrådet og det nye forskningsprogrammet Forskning og innovasjon i utdanningssektoren (FINNUT), med oppstart i januar 2014.

Publisert 15. okt. 2013 13:47 - Sist endret 15. okt. 2013 13:51
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere