Semesterstart

Utdanning er viktig i samfunnet vårt. Det reflekteres i den sentrale plassen skole og utdanning har fått i høstens valgkamp. Det vises også i den rekordstore søkningen til flere av våre studier.

Aldri før har det vært flere studenter som ønsker å ta praktisk pedagogisk utdanning (PPU) ved ILS. Vi har også hatt en økning i søkere til den femårige integrerte lærerutdanningen ved UiO. Masterstudiet i spesialpedagogikk hadde mer enn tre ganger så mange søkere som studieplasser, og ved IPED var det 250 kvalifiserte søkere til 30 plasser ved mastergradsstudiet Higher Education.

Semesterstart har vært preget av et høyt aktivitetsnivå og stort engasjement. Studentorganisasjoner og faddere har gjort sitt for å gi nye studenter en god velkomst til fakultetet. Nå er det vår tur. Som ansatte er det vårt felles ansvar å ta vare på studentenes engasjement og interesser og bidra til å møte dette med et godt faglig innhold. Det vår ambisjon at studentene på UV skal oppleve sin studenttilværelse som lærerik, utfordrende og meningsfull. Derfor vil vi fortsatt vil ha oppmerksomheten rettet mot arbeidet med studiekvalitet, og vi ønsker og forventer studentengasjement i dette arbeidet. Da vil kunne skape et fruktbart samspill mellom faglig innhold, forskning og det mangfoldet som studentene representerer.

Ansatte ved vårt fakultet bidrar med viktig kunnskap og innsikt på det utdanningsvitenskapelige området. I medienes valgkampdekning synliggjør fakultetet forskningsbasert kunnskap om skole og utdanning. På denne måten bidrar vi til at forskningsbasert kunnskap kommer til anvendelse for å løse samfunnsutfordringene.

Formidling er viktig, men kunnskap og viten realiseres gjennom handlende mennesker. Simon Flem Devold, årets mottaker av Jonas-prisen er et godt eksempel på dette. Ved ISPs semesteråpning, fikk han prisen for sitt smangeårige engasjement for barn og unge gjennom spalten På skråss i Aftenposten. De mange tusen brevene han har mottatt gjennom nærmere 30 år viser at det er stort behov for kompetente, kloke og engasjerte mennesker i hele utdanningssektoren.

Godt semester!

Berit Karseth

Publisert 23. aug. 2013 15:15 - Sist endret 23. aug. 2013 15:21
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere