Sommerhilsen fra dekanatet

Vårsemesteret 2016 er snart historie, og vi kan se tilbake på måneder preget av stor aktivitet.

Studiedekan Eli Ottesen, dekan Berit Karseth og forskningsdekan Ona Bø Wie ønsker god sommer.

Fra "På flukt: Utdanningens rolle" som Det utdanningsvitenskapelige fakultet arrangerte på Litteraturhuset. Foto: Aina Rødal / Universitetet i Oslo

Arrangementer som styrker forskningsbidrag

Fakultetet har markert 20-årsjubileet gjennom en rekke arrangementer, og flere er under planlegging i høstsemesteret.

Se hele jubileumsprogrammet utover året

Slike arrangementer bidrar til å synliggjøre viktige forskningsbidrag fra vårt fakultet, og vitner om systematisk og viktig arbeid i forskergruppene våre.

Flyktningsituasjonen har preget mediebildet denne våren. Gjennom forelesnings- og debattserien «På flukt» har UiO invitert til kunnskaps- og dialogmøter om hvordan vi kan forstå og forholde oss til denne utfordringen. Fakultetet har bidratt på flere arrangement, og her vil vi spesielt trekke fram studentenes engasjement. Lektorstudentene inviterte til en fagdag om hvordan flyktningsituasjonen påvirker lærernes arbeid i skolen, og temanummeret til Pedagogisk Profil synliggjør bredden i utfordringene og pedagogenes viktige rolle i møte med utfordringene. Vi er stolte av våre aktive og engasjerte studenter!

Seminarrekke om Horisont 2020

Fra det siste seminaret før sommeren i rekken av Horisont 2020-seminarer ved UV. "Vi setter søkelyset på ERC-søknader". Foto: Shane Colvin/ Universitetet i Oslo

Finansiering gjennom EUs forskningsprogram Horizon 2020 gir muligheter til å utvikle og styrke fakultetets forskning. Seminarrekken Horisont 2020 ved UV har som målsetting å styrke kunnskapen om programmet og øke evnen til å analysere og vurdere utlysningenes relevans og slik bidra til utvikling av gode søknader.  Dette semesteret har vi gjennomført tre seminarer hvor ulike temaer er blitt tatt opp. Gjennom seminarene utnytter vi den kunnskapen som finnes ved vårt fakultet og også ved UiO slik at så mange som mulig får ta del i den. Tilbakemeldingene så langt har vært positive og vi håper at både ledelsen ved enhetene, forskergruppelederne, forskningsadministrasjonen og potensielle søkere vil delta til høsten.

Lærings- og arbeidsmiljø som satsningsområde

I 2016 løftes lærings- og arbeidsmiljø som satsningsområde på UiO. På UV er mange i sving for å styrke studentenes læringsmiljø, ikke minst gjennom tiltak som tar sikte på å legge til rette for god faglig og sosial integrasjon for førsteårstudentene. Både IPED og ISP er i gang med revisjon av bacheloremnene, og ILS fortsetter arbeidet med å styrke mentorordningen på Lektorprogrammet. Digital eksamen i eksamensløsningen Inspera innebærer et stort løft for fakultetet. I vår har vi hatt mer enn 2000 digitale innleveringer uten nevneverdige problemer. Takk til alle som har bidratt til å få dette i havn!

Vårens vakreste eventyr

Til slutt: vi vil gi kandidatmarkeringene overskriften «Vårens vakreste eventyr». Fulle auditorier i to omganger synliggjør en av fakultetets viktigste oppgaver. Å utdanne studenter som får sine mastergrader!

Markering av ferdigutdannede lektorstudenter ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning.
Foto: Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
Kandidatmarkering for studenter som får sine mastergrader ved Institutt for pedagogikk og Institutt for spesialpedagogikk. Foto: Shane Colvin / Universitetet i Oslo
Av Berit Karseth, Eli Ottesen og Ona Bø Wie
Publisert 23. juni 2016 09:59 - Sist endret 23. juni 2016 09:59
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere