Studentutveksling - felles ansvar

«Borte bra, men hjemme best» er det noe som heter. Men er det alltid slik?

dekan Berit Karseth, forskningsdekan Monica Melby-Lervåg og studiedekan Eli ottesen. Foto: Shane Colvin/UV

Når det gjelder utdanning kan det tvert imot være at et studieopphold i utlandet gir kunnskap og opplevelser som gjør at «hjemme» blir enda bedre.

Sagt med andre ord: Å ta et emne eller et fag i utlandet kan gi nye perspektiver både på studieinnholdet, studieorganiseringen og studentlivet. Som en bonus gir et utenlandsopphold innsikt i en annen kultur og kontakter i andre land og kanskje på andre kontinenter. Oppholdet bidrar både til danning og utdanning.

Men internasjonalisering har også et annet siktemål. Dersom vi skal løse de store samfunnsutfordringene må vi tenke globalt. Vi må lære å forstå og respektere hverandre og lære å samhandle på tvers av landegrenser. Vi må dele kunnskap og erfaringer slik at vi sammen kan finne fram til gode løsninger på globale utfordringer.

Vårt fakultet ligger lavt både når det gjelder ut- og innreisende studenter. Dette ønsker vi å gjøre noe med!

• Vi vil jobbe for gode samarbeidsavtaler, som sikrer at våre studenter får et godt opphold og god undervisning når de er ute.
  • Vi vil synliggjøre bedre når det er fornuftig å planlegge et semester i utlandet og legge til rette for at dette kan gjennomføres uten forsinkelser i studieløpet.
  • Vi vil sørge for at informasjon og oppfølging blir bedre, slik at studentene opplever at det er trygt å reise ut.
  • Vi vil motivere ansatte slik at studentene møter lærere som oppmuntrer til utenlandsopphold.

Studentene sier det er viktig for dem at de opplever at de ansatte ved fakultetet er positive og støtter opp om deres planer. Faktisk er det slik at våre holdninger kan avgjøre deres valg. Alle ansatte har et ansvar for å dele egne erfaringer fra opphold ved utenlandske universiteter, enten det er som forskere eller som studenter. Vi må utnytte våre forskningsnettverk til å etablere den første, viktige kontakten mellom studenter og et studiested. Og vi må anerkjenne den kunnskapen studentene får på et annet lærested som annerledes, men likeverdig med det vi kan tilby på våre egne programmer.

Til syvende og sist er det studentenes eget valg. Det kan selvsagt være mange gode grunner til at de ikke ønsker å reise ut.  Men vi vil sammen med studieutvalget gjøre alt vi kan for at det ikke er praktiske problemer eller usikkerhet knyttet til studieprogresjon som står i veien. Vi stjeler mottoet fra Universitetet i Bergen: Internasjonal studentutveksling – gode tilbud, god støtte, god tur!

Og god påske!

Publisert 24. mars 2015 12:27
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere