Leder: UiOs lektorutdanning til UV

Første juni overtok UV-fakultetet ansvaret for forvaltningen av Lektorprogrammet . Dette gir oss utfordringer, men også muligheter når vi skal innfri strategi 2020: å tilby landets beste lærerutdanning.

ILS, som programeier, skal ha ansvar for løpende drift, koordinering av aktiviteter, oppfølging av studenter og utvikling av programmet, og at faglig leder og det administrative støtteapparatet legges til ILS. Programrådet skal ha representanter fra alle samarbeidende fakulteter, studenter og eksterne representanter. Det skal også etableres en styringsgruppe som ledes av prorektor og består av studiedekanene på de fem fakultetene.

Med Forskrift om Rammeplan for lektorutdanningen trinn 8-13, gir Kunnskapsdepartementet føringer for en femårig integrert lærerutdanning for ungdomstrinnet og videregående opplæring. Den økte vektleggingen av profesjonsinnretningen er nok den delen av planen som både er mest spennende og mest utfordrende. Det innebærer for eksempel at studentene gjennom hele studieløpet skal møte tverrfaglige profesjonsrelevante problemstillinger, og de skal ha mulighet til å delta i skolerelevante FoU-prosjekter. Praksis utvides til 100 dager (UiO har i dag 75 dager), fordelt på fire av de fem årene. Dessuten skal studentene skal ha praksis på både ungdomstrinnet og i videregående skole.

Skal vi få dette til forutsettes et tett og godt samarbeid mellom UV og de øvrige fakultetene og også med universitetsskolene og partnerskolene. ILS har ansvaret for å legge til rette for et slikt samarbeid. Dekanatet vil følge arbeidet tett, og også bistå der det er ønskelig og mulig. Vi forutsetter et nært samarbeid med Senteret for fremragende lærerutdanning, ProTED, når det gjelder å utvikle og prøve ut nye og innovative løsninger.

Rammeplanen gir oss utfordringer, men UiO har de beste forutsetninger for å nå målet om en lærerutdanning av beste kvalitet: Vi har fremragende fagkompetanse på alle de samarbeidende fakultetene, og ILS tilbyr allerede en god og framtidsrettet profesjonsemne. ILS har lang erfaring i samarbeid med skolene, både om praksis og om etterutdanning. Vi opplever oppslutning om UiO’s lærerutdanning, både fra rektoratet og fra de samarbeidende fakultetene. Nå bretter vi opp ermene og går inn i arbeidet med entusiasme og engasjement!

Med denne spennende satsingen foran oss, ønsker vi alle en riktig god sommer og takker alle for innsatsen dette semesteret.  Vi er svært glade for at vi går inn i sommerferien med et nytt navn på et av våre institutter – Gratulerer Institutt for pedagogikk!

Publisert 12. juni 2013 10:37 - Sist endret 12. juni 2013 11:22
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere