Videre løft med ny forskergruppeordning

Takk til alle dere som så langt har bidratt med engasjement og innspill til instituttenes høringsuttalelser i forbindelse med nye retningslinjer for fakultetets forskergrupper. Disse innspillene vil være viktige i det videre arbeidet fram mot fakultetsstyremøtet i juni.

Dekan Berit Karseth. Foto Shane Colvin/UV

Fakultetets satsing på forskergrupper har vært en suksess. Målet er at de nye retningslinjene for ordningen skal bidra til et videre løft for fakultetets forskning - både i forhold til kvalitet og kvantitet.

Evalueringen av forskergruppeordningen, som ble gjennomført høsten 2013, viste at ordningen har gitt gode resultater for fakultetets forskningsvirksomhet, men avdekket også svakheter ved systemet. Blant annet kom det tydelig fram at det har vært uheldig at gruppene ikke har blitt tildelt midler basert på antall medlemmer. Store grupper med mange rekrutter fikk i det forrige systemet like stor uttelling som svært små grupper med få rekrutter. Evalueringen viste også at det var utfordringer knyttet til små grupper med få seniorforskere. Disse gruppene er mindre robuste enn ønskelig. I det nåværende systemet har det også vært rom for å være medlem av to forskergrupper og dele tiden sin mellom disse. Dette har skapt en del utfordringer knyttet til administrasjon av gruppene.

I forslaget til nye retningslinjer foreslår vi en struktur med ett felles nivå for de fakultære forskergruppene. I korte trekk innebærer dette at forskergruppene vil få midler ut fra:

- antall medlemmer knyttet til fakultetets faste vitenskapelige ansatte og post doc og stipendiater
- antall publiseringspoeng til medlemmene siste tre år som er over et gitt nivå
- søknader til NFR og EU

Hensikten med den nye strukturen er på den ene siden å legge til rette for en bedre finansieringsmodell. På den andre siden vil dette bidra til en enklere administrasjon av ordningen. Vi tror det nye systemet vil forenkle vurderingsprosessen og rapporteringsprosedyrene inn til fakultetet og redusere tidsbruken som går med til å opprettholde forskergruppeordningen.

Men i uka som kommer får forskergrupper være forskergrupper – nå er det fram med skismøring, bikini eller småsko.

God påske!

Berit

Publisert 11. apr. 2014 09:15 - Sist endret 11. apr. 2014 09:52
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere