UV-nytt uke 17

Ukas store gladsak er økningen i antall søkere til UV!
I tillegg kan du nå foreslå kandidater til høstens dekanatvalg.

Bildet kan inneholde: terrestrisk plante, font, aqua, mønster, symmetri.AKTUELT

Samordna opptak: Vi jubler over økte søkertall til UV!
Størst er økningen søkere til Lektorprogrammet.
– Det er godt nytt, ikke minst for rekrutteringen av kvalifiserte lærere til skolen, sier dekan Rita Hvistendahl.

Tre studenter kommer ut av en bygning. De smiler til hverandre.
Totalt er det i år over 13 prosent flere som har UV som sitt førstevalg i Samordna opptak.
Foto: Shane Colvin

Til høsten skal det velges nytt dekanat ved fakultetet, med oppstart 1. januar 2025. Det er nå oppnevnt en valgkomité du kan kontakte dersom du har innspill til relevante kandidater.

Profesjonsmeldingen: «Med den foreslåtte toårige integrerte modellen vil masterfordypningen profesjonsrettes, noe som vil styrke kvalifiseringen for læreryrket», skriver dekan Rita Hvistendahl i avisen Khrono sammen med Bjørn Stensaker, viserektor for utdanning.

Kan samenes hovedstad bli norskspråklig i framtida? I en NRK-sak advarer IPEDs Kamil Øzerk om svekking av samisk språk i samisk kjerneområde

Janne von Koss Torkildsen er intervjuet i forskning.no om en studie som andre har gjort, om sammenhengen mellom spedbarns hjerneaktivitet under sosial interaksjon.

Congratulations to Associate Professor Esther Ulitzsch at CEMO for being awarded the Jason Millman Promising Measurement Scholar Award by the National Council on Measurement in Education (NCME).

Eric Dearing smiler mot kamera
Eric Dearing er utnevnt til æresdoktor.
Foto: Caitlin Cunningham

— Vi er stolte over at Eric Dearing utnevnes til æresdoktor ved UiO. Han har gitt betydelige bidrag til å forstå rollen familie og oppvekstmiljø spiller for barns læring og utvikling, sier Ona Bø Wie, instituttleder ved Institutt for spesialpedagogikk.

Pensum på papir eller skjerm? IPEDs Ola Andres Erstad og ILS’ Marte Blikstad-Balas deltok nylig i en panelsamtale om digitalisering av pensum. I forkant ble de begge intervjuet i en sak i Khrono.

IDEA: Workshopen, "Bruk av KI i undervisning: Eksamensdesign", fant sted 25. april 2024. Takk til alle som deltok!

""ARRANGEMENT

26. april: Master Jarl Kleppe Kristensen forsvarer i dag sin avhandling "Pieces in the Puzzle of Language Learning On the Roles of Morphological Knowledge, App-Based Implicit Learning and Child-App Interactions". I dette intervjuet kan du lese mer om Jarl og forskningen hans.

May 2nd: The LIDA research group invites you to an open lecture

Welcome to «Designing for situated computational thinking with computational things», an open guest lecture by Professor Nina Bonderup Dohn from University of Southern Denmark.

May 7th: CEMO seminar

CEMO guest researcher Sabrina Ecker from University of Kaiserslautern-Landau will present a work in progress: "Does the Procedure Matter? Applying a Multiverse Analysis Approach to Negative Emotion Differentiation"

Portrait of the candidate
Photo Shane Colvin/UiO

May 15th: Disputation

Master Diego Gonzalez Campos at CEMO - Centre for Educational Measurement will be defending his thesis "Approaches to Integrating Large Data into Systematic Reviews and Meta-Analysis in Education" for the degree of PhD.

TIPS!

Er du ansvarlig for et arrangement? Da er det nyttig å bruke UiOs arbeidsstøttesider. I tillegg kan du alltid kontakte din lokale kommunikasjonsrådgiver for en samtale. Minner om at fristen for å melde inn arrangement til Domus Bibliotheca for høsten er 3. mai.

""FINANSIERING

The application portal for applications to either SCANCOR Stanford or Harvard in the Winter / Spring term 2025 have opened. Both applications will be open until May 1, 2024.

If you're interested in Horizon Europe, the European Commission wants feedback on the work programme 2025, until May 6th.

UiO-studentar og -tilsette kan søke UiO:Livsvitenskap for delfinansiering av arrangement. Frist: 1. juni.

Young CAS Grants: Senter for grunnforskning (CAS) lyser ut to "Young CAS Grants" for perioden januar 2025 til desember 2026. Ordningen gjelder for forskere under 40 år. Søknadsfrist 10. juni.

Bildet kan inneholde: font, bildekk, murverk, terrestrisk plante, mønster.LEDIGE STILLINGER

Det er utlyst flere stillinger ved UV. Vi setter pris på all innsats med å spre stillingene ved UV. Takk til alle som hjelper oss å dele!

""SOSIALE MEDIUM

Utsnitt fra intervju med Astrid Sandsør på LinkedIn som lenkes lenger nede i saken.Denne uken har vi intervjuet Astrid Marie Jorde Sandsør på som del av vår serie om ansatte på UV på LinkedIn. Les mer om Astrids eventyr i USA.

Følg oss, lik, tagg og del!

Av Sunniva Raknes
Publisert 26. apr. 2024 11:26 - Sist endret 13. juni 2024 13:19